Cilt:19 Sayı:03 (2018)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:19 Sayı:03 (2018) by Author "Eğitim Bilimleri Fakültesi"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Görme Yetersizliği Olan Lisans Öğrencilerinin Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Kamış, Ömer; Demir, Ergül; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı, 2015/2016 eğitim öğretim döneminde Ankara ilindeki üniversitelerin çeşitli fakülte ve bölümlerinde öğrenim gören ve görme yetersizliğine sahip öğrencilerin sınıf içi ölçme-değerlendirme süreçlerini öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre incelemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımıyla ve betimsel fenomenoloji deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunun oluşturulmasında kartopu örnekleme kullanılmıştır. Çalışma grubunu 17 görme yetersizliği olan öğrenci ile 3 öğretim elemanı oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın öne çıkan bulgularına göre, görme yetersizliğine sahip öğrenciler ölçme-değerlendirme süreçlerinde zaman, uygulama, soru ve materyal anlamında güçlükler yaşamaktadır. Görme yetersizliğine sahip öğrencilerin öğretim elemanlarından ve üniversite yönetiminden çeşitli beklentileri vardır. Görme yetersizliği olan öğrencilerin ölçme-değerlendirme süreçlerinde güçlükler yaşadığı, bu güçlüklerin öğrencilerin görme düzeylerine göre farklılaştığı, bu öğrencilerin normal öğrenciler gibi değerlendirilmemesi gerektiği ve görme yetersizliği olan öğrencilerin gerçek başarılarını gösterebilmeleri için ölçme-değerlendirme süreçlerinde bu güçlükleri giderici ve nitelikli önlemler alınması gerektiği sonucuna varılmıştır.Item Görme Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğretmenlerin Örgütsel Destek ve Örgütsel Adalet Algıları(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Polat, Şule; orcid.org/0000-0001-5469-5758; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmada engelli olmayan öğretmenler ve görme engelli öğretmenlerin görüşlerine bağlı olarak algılanan örgütsel destek ve örgütsel adalet algısı ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde görev yapan 154 görme engelli öğretmen ve 278 engelli olmayan öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri “Örgütsel Adalet Algısı Ölçeği” ve “Örgütsel Destek Ölçeği” ile toplanmıştır. Katılımcılardan toplanan veriler aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, Anova, doğrulayıcı faktör analizi (DFA), Pearson korelasyon ve regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma bulguları bir bütün olarak değerlendirildiğinde, öğretmenlerin örgütsel adalet algısı yaşadıkları; bu örgütsel adalet algısının cinsiyete, mesleki kıdeme, görme engelli olma ya da engelli olmama durumuna göre ve medeni duruma göre farklılık göstermemekle birlikte, öğretmenin örgütsel destek algısı üzerinde etkisi olduğu görülmüştür. Örgütsel desteğin de mesleki kıdem, medeni duruma, görme engelli olma ya da engelli olmama durumuna göre farklılık göstermediği buna karşın erkek öğretmenler lehine farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Item İşiten ve İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özetleme Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Sümer, Halime Miray; Turna, Cebrail; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada sekizinci sınıfta öğrenim gören işiten ve işitme yetersizliği olan öğrencilerin öyküleyici metinleri özetleme becerileri ve oluşturulan metinlerin bağdaşıklık düzeyleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara İli’nde sekizinci sınıfta öğrenim gören 15 işitme yetersizliği olan öğrenci, 15 işiten öğrenci oluşturmaktadır. Yapılan analiz sonucunda özetlemenin içerik, biçim, dil ve anlatım, metin yapısı alt boyutlarında ve özetleme toplam puanda işitme yetersizliği olan öğrenciler ve işiten öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. İşiten öğrenciler özetleme becerisinin alt boyutlarına ve özetleme becerisi toplam puanlarına göre işitme yetersizliği olan öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Bağdaşıklık düzeyinde ise gönderim, eksiltili anlatım, bağlama öğeleri alt boyutlarında ve bağdaşıklık araçlarını toplam kullanım sıklıklarında işitme yetersizliği olan öğrenciler ve işiten öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bağdaşıklık düzeyinin değiştirim alt boyutunda işiten ve işitme yetersizliği olan öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.Item Otizm Spektrum Bozukluğu Olan ve Normal Gelişim Gösteren Çocukların Üç Boyutlu Animasyon ve Canlı İnsan Model Video Materyalleri Üzerinde Yüz İşlemelerinin Karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Töret, Gökhan; Özdemir, Selda; Selimoğlu, Ömer Gürel; Eğitim Bilimleri FakültesiOtizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklar yüz işleme becerilerinde önemli sınırlılıklar sergilemektedirler. Bu çalışmada, bilgisayar ekranı aracılığıyla izletilen üç boyutlu (3B) animasyon karakteri ile canlı model tarafından öykü anlatımı içerikli video sunumunun OSB olan çocuklar ile normal gelişim gösteren çocukların yüz işleme becerileri değişkenleri olan toplam odaklanma süreleri ve b) toplam ziyaret süreleri üzerindeki etkilerinin göz izleme yöntemi ile karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, 5-12 yaş aralığında bulunan 23 normal gelişim gösteren ve 21 OSB olan çocuk oluşturmuştur. Araştırma sonucunda, normal gelişim gösteren çocuklara göre, OSB olan çocukların insan yüzüne odaklanmaları üzerinde video modeli ile karşılaştırıldığında 3B animasyon modeli aracılığıyla sunulan öykü anlatımı lehine etkileri olduğu ve 3B animasyon kullanımında OSB olan çocukların insan yüzlerine daha fazla odaklandıkları bulgulanmıştır. Bu bulguların yanı sıra, OSB olan çocukların, normal gelişim gösteren çocuklara oranla sıra dışı yüz işleme becerilerine sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulguları, OSB olan çocuklarda yüz işleme becerileri ve müdahale uygulamalarına olası yansımaları bağlamında alan yazında var olan ilgili araştırmalar çerçevesinde tartışılmış ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.Item Problem Davranışların İşlevinin Belirlenmesinde Denemeye Dayalı İşlevsel Analiz ile Geleneksel İşlevsel Analiz Sonuçlarının Karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Apaydın, Gamze; Aykut, Çığıl; orcid.org/0000-0002-1368-8858; orcid.org/0000-0002-0365-9930; Eğitim Bilimleri FakültesiOkul öncesi kaynaştırma ortamlarında sergilenen problem davranışlara yönelik etkili müdahaleler geliştirebilmek için bu davranışların işlevinin belirlenmesi önemlidir. Bu araştırmada, çeşitli problem davranışlara sahip, okul öncesi kaynaştırmaya devam eden özel gereksinimli öğrencilerin, davranışlarının işlevini belirlemede, denemeye dayalı işlevsel analiz (DDİA) kullanımının etkililiğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, DDİA’dan elde edilen sonuçlarla, etkililiği kanıtlanmış bir yöntem olan geleneksel işlevsel analiz (GİA) sonuçları karşılaştırılmış ve sonuçlar arasındaki uyum incelenmiştir. Araştırmaya, yaşları 62-67 ay aralığında bulunan biri dil bozukluğu üçü otizm spektrum bozukluğu tanısına sahip toplam 4 erkek öğrenci katılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde DDİA, ikinci bölümünde GİA süreci uygulanmıştır. DDİA sürecine ilişkin veriler, sistematik gözlem yoluyla toplanmıştır. GİA sürecinde ise, multi element deseni kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, tüm katılımcıların problem davranışlarının işlevini belirlemede DDİA ile GİA sonuçları arasında tam uyum olduğu görülmüştür. Bu durum, DDİA yönteminin problem davranışlarının işlevlerini belirlemede etkili bir yöntem olabileceğini göstermektedir.Item Relationships Between Reasoning, Verbal Working Memory, and Language in Children with Early Cochlear Implantation: A Mediation Effect(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Akçakaya, Hatice; Doğan, Murat; Yücel, Esra; Aslan, Filiz; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmanın amacı erken yaşta koklear implant olan çocuklarda muhakeme, sözel çalışma belleği ve dil arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu çalışmada muhakeme, sözel çalışma belleği, dil, konuşma algısı testi ve zeka testleri yapılmıştır. Çalışmaya üç yaşından önce koklear implant olmuş 25 çocuk katılmıştır. Sözü edilen değişkenlerdeki ilişkileri incelemek için paralel aracılık analizi yapılmıştır. Sonuç olarak koklear implantlı çocuklarda muhakemenin nedeninin alıcı ve ifade edici dil becerileri aracılığıyla sözel çalışma belleği olduğu görülmüştür. Bu sonuç koklear implantlı çocuklarda sözel çalışma belleği ve dil becerilerinin geliştirilmesinin onların muhakeme becerilerini de geliştirebileceğini düşündürmektedir.Item TONİ-3 Zeka Testinin Üstün Yetenekli Çocuklarda Güvenirlik ve Geçerlilik İncelemesi(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Bildiren, Ahmet; Korkmaz, Mediha; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada da TONİ-3 zeka testinin üstün yetenekli çocuklarda sınanması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi İzmir Sıdıka Akdemir Bilim ve Sanat merkezinde üstün yetenek tanısı almış ve eğitim gören 45’i kız (%40.5), 66’sı erkek (%59.5) olmak üzere toplam 111 öğrenciden oluşmaktadır. Güvenirlik analizlerinde Kuder Richardson-20 (KR-20) güvenirliği, iki yarı test ve paralel form güvenirliği hesaplanmıştır. Ayrıca madde analizleri kapsamında, madde güçlük düzeyleri incelenmiştir. TONİ-3 testinin geçerlik analizinde ölçüt bağımlı geçerlik kullanılmıştır. Bu amaçla TONİ-3 testi ile RSPM ve TKT testleri arasında ilişki düzeyi Pearson Momentler Çarpımı formülüyle saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre testin içsel kriter olarak kendi maddeleri kullanıldığı durumdaki iç-tutarlıkgüvenirlik katsayının oldukça yüksek derecede olduğu (KR-20=.91) görülmektedir ve sonuçlar araştırma grubunda ele alınan üstün yetenekli çocuklarda güvenilir olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Aynılık geçerliği kapsamında yapılan analiz sonucunda da TONI-3 A formu puanlarının RSPM (.48) ile orta düzeyde, TONI-3 A formu puanlarının TKT testi ile (.32 ) orta düzeyde korelasyonlar gösterdiği tespit edilmiştir.Item Türkiye’de İlkokul ve Ortaokullarda Yapılan Kaynaştırma Araştırmalarının Gözden Geçirilmesi (2006 - 2016)(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Batu, Emine Sema; Cüre, Göksel; Nar, Salih; Gövercin, Duygu; Keskin, Muhammed; orcid.org/0000-0003-0770-5145; orcid.org/0000-0001-6282-0651; orcid.org/0000-0002-9801-4085; orcid.org/0000-0002-1506-0570; orcid.org/0000-0002-4389-7327; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı 2006-2016 yılları arasında ilkokullar ve ortaokullarda yurt içinde yapılan kaynaştırma uygulamaları ile ilgili araştırmaların tematik olarak gözden geçirilmesidir. Bu amaca uygun olarak araştırma kapsamına ele alınacak araştırmalar için bir takım kriterler getirilmiştir. Bu kriterlerde araştırmalar için; (a) ilkokul ve/veya ortaokul kademelerini ele almış olması, (b) katılımcılarının (aile, eğitimci, öğrenci) kaynaştırma uygulaması sürecinin içinde yer alıyor olması, (c) doğrudan kaynaştırma uygulamasını ele alıyor olması, (d) makalelerin hakemli bir dergide yayımlanmış olması, (e) elektronik veri tabanlarından erişilebiliyor olması şartı aranmıştır. Bu kriterlere göre araştırmalar değerlendirildiğinde 78 yüksek lisans, 9 doktora tezi ve 55 makale olmak üzere toplam 142 araştırmaya ulaşılmıştır. Bu araştırmalar nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak ele aldıkları konulara göre ana temalara ve alt temalara ayrılmıştır. Bu temalar altında tüm araştırmalar genel olarak değerlendirildiğinde var olan durumu belirlemeye yönelik çok sayıda araştırma yapılmasına rağmen belirlenen sorunları iyileştirmeye yönelik az sayıda araştırmanın olduğu görülmektedir. Betimsel araştırmalarda kaynaştırma uygulamalarına ve bu uygulamaları etkileyen bireylere yönelik birçok sorun belirlenmiştir. İleride, bu sorunların giderilmesine yönelik önceki iyileştirme araştırmaları da göz önünde bulundurularak yeni araştırmalar planlanması önerilebilir.