Browsing by Author "Turna, Cebrail"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item İşiten ve İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özetleme Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Sümer, Halime Miray; Turna, Cebrail; Eğitim Bilimleri FakültesiBu çalışmada sekizinci sınıfta öğrenim gören işiten ve işitme yetersizliği olan öğrencilerin öyküleyici metinleri özetleme becerileri ve oluşturulan metinlerin bağdaşıklık düzeyleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara İli’nde sekizinci sınıfta öğrenim gören 15 işitme yetersizliği olan öğrenci, 15 işiten öğrenci oluşturmaktadır. Yapılan analiz sonucunda özetlemenin içerik, biçim, dil ve anlatım, metin yapısı alt boyutlarında ve özetleme toplam puanda işitme yetersizliği olan öğrenciler ve işiten öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. İşiten öğrenciler özetleme becerisinin alt boyutlarına ve özetleme becerisi toplam puanlarına göre işitme yetersizliği olan öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Bağdaşıklık düzeyinde ise gönderim, eksiltili anlatım, bağlama öğeleri alt boyutlarında ve bağdaşıklık araçlarını toplam kullanım sıklıklarında işitme yetersizliği olan öğrenciler ve işiten öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Bağdaşıklık düzeyinin değiştirim alt boyutunda işiten ve işitme yetersizliği olan öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.Item Sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Turna, Cebrail; GÜLDENOĞLU, İSA; Özel EğitimThe main purpose of this research is to examine the relationship between phonological decoding skills and reading fluency with a developmental perspective. A total of 300 students from the first, fourth, and eighth grades participated in the study. The phonological decoding skills were evaluated with the "Phonological Decoding and Evaluation Tool" and the reading fluency was evaluated with reading texts at different grade levels. All assessments were carried out individually in an environment determined within the students' own schools. Data obtained from the study were analyzed by calculating the Mann-Whitney U test and the Pearson Correlation Coefficient. Findings show that there is a significant relationship between phonological decoding skills and reading fluency subscales. Results were discussed on the basis of the reading performance of students participating in the study and the word decoding strategies they used during reading.Item Sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017) Turna, Cebrail; Güldenoğlu, İsa Birkan; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın temel amacı sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesidir. Araştırmaya Ankara ilinde 1., 4., ve 8. sınıfta öğrenim gören toplam 300 öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sesbilgisel çözümleme becerileri "Sesbilgisel Çözümleme Değerlendirme Aracı" ile, okuma akıcılıkları ise farklı sınıf düzeylerinden okuma metinleri ile değerlendirilmiştir. Tüm değerlendirmeler öğrencilerin kendi okulları içerisinde belirlenmiş bir ortamda bireysel olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler, Mann- Whitney U testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanarak analiz edilmiştir. Bulgular sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı alt becerileri arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular, çalışmaya katılan öğrencilerin okuma performansları ve okuma sırasında kullandıkları çözümleme stratejileri temelinde tartışılmıştır. The main purpose of this research is to examine the relationship between phonological decoding skills and reading fluency with a developmental perspective. A total of 300 students from the first, fourth, and eighth grades participated in the study. The phonological decoding skills were evaluated with the "Phonological Decoding and Evaluation Tool" and the reading fluency was evaluated with reading texts at different grade levels. All assessments were carried out individually in an environment determined within the students' own schools. Data obtained from the study were analyzed by calculating the Mann-Whitney U test and the Pearson Correlation Coefficient. Findings show that there is a significant relationship between phonological decoding skills and reading fluency subscales. Results were discussed on the basis of the reading performance of students participating in the study and the word decoding strategies they used during reading.Item Üstün yetenekli öğrencilerin okuduğunu anlama performanslarının tipik gelişen akranları ile karşılaştırılması(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Turna, Cebrail; Güldenoğlu, İsa Birkan; Özel EğitimBu çalışmanın amacı, üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren öğrencilerin okuma ve okuduğunu anlama performansları ile okuduğunu anlamada kullandıkları stratejilerin tür ve sıklık cinsinden karşılıklı olarak incelenmesidir. Bu bağlamda çalışmaya 6.sınıfa devam eden 50 tipik gelişim gösteren öğrenci ile yine 6.sınıfa eden ve aynı zamanda Bilsem'e devam etmekte olan 50 üstün yetenekli öğrenci ile katılmıştır. Çalışmaya gönüllü olarak katılan öğrenciler herhangi bir yetersizliğe sahip olmamakla beraber %95 ve üzeri okuma doğruluğu sağlayan bağımsız okuyuculardır. Çalışmada Formel Olmayan Okuma Envanteri'nden 6.sınıf seviyesindeki İyilik metni öğrencilere sesli olarak okutulmuş ve bir ses kayıt cihazı yardımıyla öğrencilerin performansları kayıt altına alınmıştır. Bu şekilde öğrencilerin okuma doğrulukları ve okuma hızları tespit edilmiştir. Sonrasında ilgili metnin okuduğunu anlama testi öğrencilere verilmiş ve cevaplamaları istenmiştir. Öğrencilerin prozodik okuma performanslarını değerlendirmek için ise Prozodik Okuma Ölçeği kullanılmıştır. Son olarak ise öğrencilerin ile kullandıkları okuduğunu anlama stratejilerini belirlemek için uygulamacı tarafından alanyazına uygun olarak oluşturulmuş olan Okuduğunu Anlama Stratejileri Kontrol Listesi yardımıyla her bir öğrenci ile birebir görüşme yapılmış ve görüşmeler kayıt altına alınmıştır. Yapılan görüşmeler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve her bir öğrencinin okuma öncesi, sırası ve sonrasında kullandığı stratejiler belirlenmiştir. Araştırmanın verileri bilgisayar ortamında SPSS 25.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin normal ve homojen dağılım gösterme özellikleri dikkate alınarak İlişkisiz Örneklemler T-Testi veya Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular incelendiğinde üstün yetenekli öğrencilerin prozodik okuma performansları tipik gelişim gösteren akranlarından istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yüksektir. Grupların okuduğunu anlama puanları incelendiğinde ise üstün yetenekli öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Çalışmanın bir diğer bulgusu da üstün yetenekli ve tipik gelişim gösteren öğrencilerin okuma öncesi, sırası ve sonrasında ve toplam kullandıkları okuduğunu anlama stratejilerinin sıklık açısından benzer bir dağılım gösterdiğidir. Başka bir ifade ile her iki grup da stratejileri benzer sıklıkta kullanmaktadır. Öğrencilerin kullandıkları strateji türlerine bakıldığı zaman ise üstün yetenekli öğrencilerin okuma öncesinde amaç oluşturma ve önbilgileri harekete geçirme stratejilerini, okuma sırasında okuma hızını ayarlama, metni zihninde canlandırma ve önemli gördükleri yerlerin altınız çizerek not alma stratejilerini, okuma sonrasında ise notları gözden geçirme stratejilerini tipik gelişim gösteren akranlarından daha fazla kullandıkları görülmektedir. Bununla birlikte tipik gelişim gösteren öğrencilerin ise okuma sırasında daha çok metne göz gezdirme ve tahminde bulunma, okuma sırasında not alma ve anlaşılmayan yerleri tekrar okuma, okuma sonrasında ise metni özetleme, stratejilerini üstün yetenekli olan akranlarından daha sık kullandıkları görülmektedir. Araştırmanın sonuçları ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmış olup uygulayıcılar ve eğiticilere yönelik öneriler sunulmuştur.