Browsing by Author "Ulusoy, Ali Dursun"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Akademik personelin disiplin rejimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Azak, Kerim; Ulusoy, Ali Dursun; OtherÖzellikle kamu görevlileri açısından önem taşıyan disiplin kavramı ile kamu hizmeti düzeninin sağlanması amaçlanmaktadır. Bu amaç için yapılan düzenlemelerin ve işlemlerin kamu hizmetinin görülmesini engellememesi gerekir. Bu nedenle düzenlemeler ve işlemler yapılırken ilgili kamu görevlilerinin statüsü ve gördükleri kamu hizmetinin özellikleri dikkate alınmalıdır. Aksi durumda disiplinin amacı ile çelişecek ve kamu hizmetinin gereği gibi yerine getirilmesini engelleyecektir. Anayasa Mahkemesinin son yıllarda vermiş olduğu iptal kararlarının bir neticesi olarak akademik personelin disiplin işleri tamamıyla 2547 sayılı Kanun'da düzenlenmiştir. Yapılan bu düzenlemeler kimi yönüyle genel disiplin rejimine benzemekte kimi yönüyle ise genel disiplin rejiminden ayrılmaktadır. Elbette akademik personelin disiplin rejiminin, akademik personelin kendine özgü statüsü ve özellikle akademik özgürlük kavramının bir gereği olarak birçok yönden genel disiplin rejiminden farklı olması gerekir. Bu sebeplerle akademik personelin disiplin rejimi ile genel disiplin rejiminin karşılaştırılarak değerlendirilmesi mevcut duruma ışık tutması açısından önemlidir. Bu kapsamda çalışmanın ilk bölümünde bazı temel kavramlara, disiplin cezasının hukuki niteliğine ve disiplin rejimlerine ilişkin temel ilkelere değinilmiştir. İkinci bölümde akademik personelin tabi olduğu disiplin suçları ve soruşturma süreci genel disiplin rejimi ile karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Son bölümde ise disiplin cezalarına karşı başvuru yolları değerlendirilmiş ve başta akademik özgürlük kavramı olmak üzere akademik personelin statüsünün yargısal denetime etkisi tartışılmıştır.Item İdare Hukukunda eksik kapsamlı düzenlemelerin yargısal denetimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Yalçın, Enes; Ulusoy, Ali Dursun; HukukIn our administrative law, the concept of uncer-inclusive regulation corresponds to a question which includes pretty wide and deep technical discussions. The factor making the question problematic, is the acceptance of theory of administrative act, which is impossible to be dully reflected to the practice, as the flawless assumption providing judicial review of administration. In case the omission of administration emerged in the level of regulation, when the fact that regulatory acts are issued in order to implement laws, many rights granted and acknowledged by constitution and laws would not be dully exercised. In this context, under-inclusive regulations cannot be evaluated as a simple administrative silence and as a question of implicit rejection. In the scope of this etude, the legal basis of duty of regulation of administration and in this context deficiencies emerged when such duty is not dully performed by administration are analyzed firstly. In the second and third chapter, the discussions on how the allegations of omission are brought before courts are evaluated. In this context, independently of determination of illegality of a deficiency of inclusion of a regulation, various formulation related to how and to what extend the allegation of deficiency is brought before court and in case of determination of illegality how it is cancelled are analyzed. In the last chapter, the discussion related to stay of execution of under inclusive regulations are examined.Item İdari cezaların zaman bakımından uygulanması(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Fodul, Fatih Bilge; Ulusoy, Ali Dursun; OtherZaman içinde toplumsal yaşam ve ekonomi alanındaki gelişmeler idari yaptırım kavramını ortaya çıkarmıştır. Depenalizasyon hareketiyle gündeme gelen bu kavram esasen hukuk kurallarının zamanla değişimine işaret eder. İdari yaptırımların içinde cezalandırma mahiyeti bulunanlar idari ceza olarak adlandırılmaktadır. İdari cezaların her biri idari işlem niteliğinde olup, idare bu yetkisini kanunun çizdiği sınırlar çerçevesinde kullanabilmektedir. İdari suç ve cezayı içeren kanunların da tıpkı diğer kanunlar gibi zaman içinde değişikliğe uğraması kaçınılmazdır. Kanunların zaman bakımından uygulanması açısından çeşitli esaslar bulunmaktadır. Bununla birlikte suç ve ceza içeren kanunlar için Anayasa'da ve Türk Ceza Kanunu'nda zaman bakımından uygulanma ilkeleri açıkça gösterilmiştir. İdari cezaların cezalandırma nitelikleri, idari cezalara zaman bakımından uygulanmaya ilişkin ilkeleri de içeren temel ceza hukuku güvencelerinin de uygulanmasını gerekli kılar. Dolayısıyla kanunilik ilkesi, geçmişe uygulanma yasağı ve lehe hükmün geçmişe uygulanması gibi zaman bakımından uygulanmaya etki eden çekirdek ceza hukuku ilkeleri, idari cezaların zaman bakımından uygulanmasında temel dayanak noktasıdır. Bu kapsamda idari cezaların zaman bakımından uygulanması, idare hukuku ve ceza hukuku kavramlarının iç içe olduğu bir meseledir. Bu konuda yapılacak yanlış bir değerlendirmenin telafi edilemeyecek hak kayıplarına neden olması muhtemeldir. Özellikle son dönemde yaşanan kanun ve düzenleyici işlem değişiklikleri ile yaptırım çeşitliliğinin fazlalığı dikkate alındığında, bu mesele daha da önemli hale gelmektedir. Zaman bakımında uygulanma açısından kritik önem arz eden idari suçun işlendiği zamanın belirlenmesi, geçmişe uygulanma yasağı, kanunilik ilkesi, lehe hükmün geçmişe uygulanması ilkelerinin muhteviyatını belirlemek ve somutlaştırmak adına yargı kararlarının ayrıca bir önemi bulunmaktadır. Bu bağlamda çalışma anılan ilkelerin teorik temelleri ile birlikte yargı kararları çerçevesinde şekillendirilmiştir.Item İdari yargılama hukukunun özellikleri çerçevesinde iptal davasında deliller(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Turhan, Asiye Özge; Ulusoy, Ali Dursun; HukukBu çalışmada idari yargılama hukukunun taşıdığı özellikler çerçevesinde iptal davalarında deliller konusu, olan hukuk (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bağlamında aydınlatılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde idari yargılama hukukuna hâkim olan ilkelerden re'sen araştırma ve yazılılık ilkelerine dair açıklamalarda bulunulmuş, ardından ispat faaliyetinin konusu ile İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 31. madde hükmü kapsamında Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin idari yargıda uygulanması meselelerine değinilmiştir. İkinci bölümde delil kavramının anlamı ve özellikleri ile benzer kavramlardan ayrıldığı yönler üzerinde durulmuştur. İstihbari bilgi fişlerinin delil değerinin de ortaya konulmaya çalışıldığı bu bölümde, yine delil yasaklarına ilişkin mevzuatımızdaki kimi düzenlemeler ile 4539 ve 4473 sayılı Kanunlar ile getirilen bazı ayrıksı hükümlere de yer verilmiştir.Item İngiltere ve Türkiye'de idarenin yargısal denetiminde makullük ilkesi(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Kamu Hukuku Ana Bilim Dalı, 2020) Kılıç, Fevzi; Ulusoy, Ali Dursun; Hukuk FakültesiAnglo-Sakson hukuk sisteminde idarenin takdir yetkisinin yargısal denetimi makullük ilkesi ile başlamış ve mahkemelerce geliştirilmiştir. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin İngiltere aleyhine verdiği insan haklarına ilişkin ihlal kararlarında ilk defa yer bulan ve 1998 tarihli Human Rights Act ile kabul edilen temel hakların korunmasını esas alan Kıta Avrupa'sı hukuk sisteminin kavramı olan ölçülülük ilkesi, makullük ilkesi ile birlikte İngiltere'de uygulanır hale gelmiştir. Türkiye'de idarenin yargısal denetimine ilişkin mevcut kavramlar içerisinde makullük ilkesinin izleri ölçülülük ilkesinde bulunmaktadır. İdarenin takdir yetkisinin yargısal denetiminde, idari işlemlerin kurucu unsurlarının bağlantısının nitelendirilmesinde makullük kavramının bir ilke olarak yer alması, hukuka uygunluk denetimi kapsamını geliştirebilir. In Anglo-Saxon legal system, judicial review of the discretion of the administrative acts has been commenced with the principle of reasonableness and has extensively been developed in the hands of the courts. The principle of proportionality, which is the foundation of the Continental European legal system and has first appeared in the decisions of The European Court of Justice concerning human rights violations against the United Kingdom, become actualized along with the implementation of the priciple of reasonbleness in the United Kingdom. We can conclude that the principle of reasonableness and the principle of proportionality have been mutually constituted within the bunch of the concepts associated with the judicial review of Turkish administrative system. Therefore, in the context of the judicial review of the discretion of the administration, the principle of reasonableness will be a central concept in order to describe the relationship between the constitutive elements of the administrative acts. As well, the principle of reasonableness may be helpful tool to enhance the scope of the review on the administrative acts in compliance with the laws.Item Kamu görevlilerinin özel ve aile hayatına saygı hakkı(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Yapağı, Özgün; Ulusoy, Ali Dursun; OtherTeknolojinin bu denli geliştiği günümüzde insanların özel ve aile hayatlarına başka insanlar ve özellikle devlet tarafından saygı gösterilmesi kritik bir öneme sahipken söz konusu kamu görevlileri olduğunda bu önem bir kat daha artmaktadır. Bu önemin bilincine sahip bir şekilde seçilen tezin amacı; kamu görevlilerinin özel hayatları ve aile hayatları idareyi ne zaman ilgilendirecek, idarenin hangi tür işlemleri kamu görevlilerinin özel hayatlarına ve aile hayatlarına saygı hakkına bir müdahale oluşturacak sorularına cevap aramaktır. Çalışmanın birinci bölümünde özel hayatın tanımı ortaya konmuş, ulaşılamama hakkı ve kamu görevlilerine ahlaki durum sebebiyle uygulanan yaptırımlar incelenerek sorulara cevap aranmıştır. Konular yargı kararlarıyla birlikte ele alınmış, ulaşılamama hakkının özel hayatla ilgisi olması için en azından belli bir asgari ağırlık seviyesine ulaşması gerektiği sonucuna varılmıştır. Ahlaki durum sebebiyle uygulanan yaptırımların özel hayata saygı hakkı kapsamında bulunmasında bir tereddüt olmamakla birlikte görevin icrasına, kurum disiplinine etkisi olmadığı sürece kamu görevlisinin ahlaki durumunun idareyi ilgilendirmemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. İkinci bölümde aile hayatının tanımı yapılarak eş durumu mazeretine dayalı atamaların aile hayatına saygı hakkıyla ilişkisi ortaya konmuştur. Eş durumu atamalarının aile hayatına saygı hakkı kapsamında bir menfaati ihlal edip etmediği yargı kararlarıyla incelenmiştir.Item Kolluk yetkisinin anayasal sınırları(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Salmanlı, Harika Hande; Ulusoy, Ali Dursun; HukukAdministrative police force, through the medium of the activities that it engages in order to provide and safeguard the public order, controls the attitudes and behaviours of the individuals and the society and intervines the fundamental rights and freedoms under the existance of the neccessary circumstances. While using this authority, administrative police force should carefully keep the balance between the protection of the public order and the preservation of the fundemantal rights and freedoms.In this study, the compatibility of the preventive authorization of the police force, that is defined in PSVK and that results in restriction of fundamental rights and freedoms of the individuals, to the principles on the restriction of fundamental rights and freedoms laid down in our Constitution in force is evaluated.The study consists of three .main parts. In the first part, the concepts of the administrative police and public order as the objective of administrative police; chairs and personnel of the administrative police; police force which is the main focus of the study and the preventive authorization of the police force are analyzed in general terms.In the second part, the administrative authorization of the police force that results from PSVK and results in the intervention of fundamental rights and freedoms takes place. In this framework, the authorization of the police to stop indiviuals and ask them their identities, take finger print and photograph, enter in closed places, arrest preventively is examined.In the third part, the compatibility of the regulations, that take place in PSVK and give the police force the opportunity to intervine the fundamental rights and freedoms, to the principles on the restriction of fundamental rights and freedoms laid down in our Constitution in force is evaluated in the light of the doctrine and the court decisions.Item Sınır dışı etme işleminin hukuki rejimi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Karımov, Alı; Ulusoy, Ali Dursun; OtherBu tezde 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ile düzenlenen sınır dışı etme işlemine ilişkin usul ve esaslar incelenmiştir. Tezin ilk bölümünde sınır dışı etme işleminin hukuki niteliği, ulusal ve uluslararası dayanakları anlatılmıştır. İkinci bölümde Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu'nda öngörülen sınır dışı etme uygulaması mahkeme kararları çerçevesinde incelenmiştir. Bölümün sonlarına doğru ise sınır dışı edilmeyi engelleyen sebepler ve sınır dışı etme kararına karşı öngörülen yargı yolları mahkeme kararları çerçevesinde değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Yabancıların Sınır Dışı Edilmesi, İdari Gözetim, Geri Gönderme Merkezi, Yabancı, Ülkeye Giriş Yasağı, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu.Item Terör olaylarından doğan zararlarda idarenin sorumluluğu(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Akıllıoğlu, Ecem; Ulusoy, Ali Dursun; Otherİdarenin mali sorumluluğu, hukuk devleti ilkesinin gereği olarak ele alınmaktadır. İdari yargı yerlerince yapılan değerlendirmeler ışığında ortaya çıkan mali sorumluluk konusu idare hukukuna ilişkin birçok noktayla bağlantılı olarak değerlendirilmelidir. Özellikle yürütülen kamu hizmetinin nitelikleri idarenin sorumluluğunun tespiti açısından önem kazanmaktadır. Terör olayları kapsamında idarenin mali sorumluluğu, idare hukuku açısından kolluk hizmeti, tam yargı davası ve tazminat konularını kapsayan bir konudur. Bu konular üzerinden yapılacak değerlendirmeler idarenin hukuka uygunluk sınırları içerisinde kamu hizmetini sürdürmesini sağlamaktadır. İdarenin terör olaylarını engelleyememesinin kusuruna dayanmaması durumunda değerlendirilen sosyal risk ilkesinin uygulanması yargısal denetim açısından önemli farklılıklar yaratmaktadır.Item Üst kademe kamu yöneticilerinin atanmaları, nitelikleri ve görevlerinin sona ermesi(Ankara : Ankara Üniversitesi : Sosyal Bilimler Enstitüsü : Hukuk Fakültesi : Kamu Hukuku Ana Bilim Dalı, 2020) İriş, Halil İbrahim; Ulusoy, Ali Dursun; Hukuk FakültesiÜst kademe kamu yöneticilerinin tanımlanması ve kapsamının belirlenmesi bu hususta önemli bir yere sahiptir. Nitekim üst kademe kamu yöneticilerinin genel-geçer bir tanımının yapılamamış olması ve diğer bazı sebeplerden ötürü ülkeden ülkeye bu yöneticilerin kapsamının farklılık gösterdiğini müşahede ediyoruz. İdari teşkilat içinde en üst kademelerde kamu hizmeti icra etme, merkezi idarenin politika yapımında ya da önemli kamu kurum ve kuruluşlarının yönetiminde yer alma gibi ortak özellikler ifade edilse de üst kademe kamu yöneticilerinin tanımının tam anlamıyla yapıldığını söylemek zordur. Bununla birlikte bakan yardımcısı, müsteşar, vali, genel müdür, genel sekreter ve başkan gibi en üst kademe kadro, pozisyon ve görevler için ciddi bir tartışma olduğunu söylemek mümkün değildir; ancak üst kademe kamu yöneticilerinin alt sınırının tespitinde tartışma çıkmaktadır. Bu yöneticilerin atanma usulleri de genel olarak liyakata dayalı atamalara dayanan sistem ve siyasi nitelikli atamalara dayanan sistem olarak iki sınıfa ayrılmakta ve uygulanmaktadır. Ayrıca üst kademe kamu yöneticilerinin geçmişten günümüze ülkemizde ve dünyada siyasi nitelikli olup olmadığı tartışması güncelliğini korumuştur. Ancak son dönemlerde üst kademe kamu yöneticilerinin yürütmenin görevini icra etmesinde etkisi de göze önünde bulundurularak Türk hukuku ve diğer bazı hukuk sistemlerinde bu yöneticilerin atanmasında ve görevden alınmasında yürütmeye daha geniş takdir yetkisi tanındığı ifade edilebilir. Nihayet üst kademe kamu yöneticilerinin yetiştirilmesi hususunda ülkeler arasında farklı yaklaşımlar benimsenmiştir. Bu noktada kimi ülkeler hizmet öncesi eğitimi uygularken kimisi hizmet içi eğitimi esas almaktadır. Bununla birlikte bazı ülkeler hem hizmet içi hem de hizmet öncesi eğitimi birlikte uygulamaktadır. Üst kademe kamu yöneticilerinin yetiştirilmesi için özel olarak okul, kolej veya kurum ihdas eden ülkelerin bu hususta daha başarılı olduğu görülmektedir. Bu noktada Fransa'da kurulan Ulusal İdarecilik Okulunun önemli bir örnek olarak söylemek mümkündür. Description and scope of senior public administrators have an important role in this matter. As a matter of fact, It is observed that the scope of these managers differs from country to country due to the fact that their general job description of top level public administrators could not be report and for some other reasons. Although common features such as performing public service at the top levels within the administrative organization and taking part in the determining a policy of the central administration or in the management of important public institutions and organizations expressed, it is difficult to say that the definition of the top-level public administrators is explained exactly. Nevertheless , It is not possible to say that there is a serious discussion for top positions, positions and duties such as deputy minister, undersecretary, governor, general manager, general secretary and president; However, There is a debate in determining the lower limit of top-level public administrators. The designation procedures of these managers are also divided into two classes as a system based on merit-based appointments and a system based on political appointments, and are implemented. In addition, the discussion of whether or not senior public administrators have a political power in our country and in the world has maintained up to date. However, taking into account the effect of senior public administrators in the execution of the executive's function, it can be stated that the executive organ has been given greater discretion in the designation and dismissal of these administrators in Turkish law and some other legal systems. Finally, different approaches have been adopted among countries in the training of senior public administrators. At this point, while some countries prefer/implement pre-service training, some are based on in-service training. However, some countries implement both in-service and pre-service training together. Countries that are specially created schools, colleges or institutions for the training of senior public administrators are more successful in this regard. At this point, it is possible to say as an important example of the National School of Administration established in France.