Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerde strateji öğretimi yazılımının okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesine etkisi
Abstract
Bu çalışmanın amacı öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama performanslarının desteklenmesine yönelik geliştirilmiş strateji öğretimi yazılımının etkisini incelemektir. Çalışmaya 4. sınıfa devam eden öğrenme güçlüğü tanısı almış dört (3 erkek, 1 kız) öğrenci katılmıştır. Çalışmanın deneysel süreci tek denekli deneysel desenlerden denekler arası çoklu başlama düzeyi modeline göre yürütülmüştür. Veriler başlama düzeyi, müdahale ve izleme oturumları olmak üzere üç aşamada toplanmıştır. Öğrenciler müdahale oturumlarında bağımsız olarak strateji öğretimi yazılımını kullanarak çalışmışlardır. Strateji öğretimi yazılımı ön bilgilerin geliştirilmesi, tahmin etme, paragrafı özetleyen cümleyi bulma ve kendini talimatlandırma stratejilerini içermektedir. Öğrencilerin okuduğunu anlama performansları okuduğunu anlama testi ve metni anlatma değerlendirmesi ile belirlenmiştir. Öğrencilerin kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri başlama düzeyi ve izleme oturumlarında görev üzerinde üstbilişsel görüşmeler ile belirlenmiştir. Deney süreci sonunda öğrencilerle, öğrencilerin aileleri ve öğretmenleri ile görüşmeler yapılarak strateji öğretimi yazılımı ve eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri öğrenilmiştir. Öğrencilerin strateji kullanımları, okuduğunu anlama testi ve metni anlatma puanları tablolar ve grafikler ile gösterilirken görüşmelerde öğrencilerden, ailelerden ve öğretmenlerden alınan yanıtlar betimsel analiz ile incelenmiştir. Bulgular incelendiğinde strateji öğretimi yazılımın öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde olumlu etkisinin olduğu, öğrencilerin okuduğunu anlama testi ve metni anlatma değerlendirmelerinden aldıkları puanların arttığı, strateji öğretimi yazılımının içerdiği stratejileri kullanmaya başladıkları görülmüştür. Öğrencilerin strateji öğretimi yazılımını kullanmaya yönelik motivasyonlarının yüksek olduğu, ailelerin ve öğretmenlerin strateji öğretimi yazılımına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu ve öğrencilerin okuma becerilerinde artış gözlemledikleri belirlenmiştir. Öğrenciler, aileler ve öğretmenler yazılımın geliştirilmeye açık yönleri bakımından öneriler sunmuşlardır. Elde edilmiş olan bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.