Cilt:20 Sayı:03 (2022)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Cilt:20 Sayı:03 (2022) by Title
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
Item ANTRENÖRÜN KİŞİLERARASI DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Sarı, İhsan; Other; OtherBu araştırmanın amacı Bhavsar ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen Üç Boyutlu Kişiler Arası Antrenör Davranışları Ölçeği’nin Türkçe versiyonunun geçerliği ve güvenirliğinin test edilmesidir. Bu ölçek, sporcu algısına göre antrenörün temel psikolojik ihtiyaçları destekleyici, engelleyici ve bu ihtiyaçlara ilgisiz davranışlarını ölçmektedir. Araştırmaya, 225 erkek ve 125 kadın olmak üzere toplam 350 (X̄yaş=18.74±4.35) sporcu katılmıştır. Katılımcılara kişisel bilgi formu, Üç Boyutlu Kişiler Arası Antrenör Davranışları Ölçeği ve Antrenör Davranışları Değerlendirme Ölçeği’nin olumlu ve olumsuz antrenör davranışları alt boyutları uygulanmıştır. Veriler AMOS 20 programında doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Yakınsak ve ıraksak geçerlik için değişkenler arasındaki Pearson korelasyon katsayıları ve ortalama açıklanan varyans (AVE) değerleri hesaplanmıştır. Güvenirliğin değerlendirilmesi için Cronbach alfa iç tutarlılık ve bileşik güvenirlik (CR) değerleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda, faktör yükleri çok düşük olan 9 ve 10. maddelerin silinmesi ile model uyum indeksleri kabul edilebilir düzeye ulaşmıştır (χ2/sd= 453.372/165=2.75; RMSEA=.07, NFI=.90; NNFI= .92, CFI=.93, SRMR=.046). Ölçeğin “ihtiyaç engelleyici davranış” ve “ihtiyaca ilgisiz davranış” boyutları olumlu antrenör davranışları ile negatif yönde (p<.05, ıraksak geçerlik); olumsuz antrenör davranışları ile pozitif yönde ilişkilidir (p<.05, yakınsak geçerlik). “İhtiyaç destekleyici davranış” boyutu ise olumlu antrenör davranışları ile pozitif olarak (p<.05, yakınsak geçerlik); olumsuz antrenör davranışları ile negatif olarak ilişkilidir (p<.05, ıraksak geçerlik). AVE değerleri .51 ile .56 arasındadır. Cronbach alfa ve CR değerleri ise .86 ile .91 arasındadır. Sonuç olarak, Üç Boyutlu Kişiler Arası Antrenör Davranışları Ölçeği’nin Türkçe versiyonu sporcuların algısına göre antrenörlerin kişiler arası davranışlarını değerlendirmek amacı ile kullanılabilir.Item ASSOCIATION OF BODY COMPOSITION WITH MUSCLE STRENGTH, DROP JUMP AND BALANCE ABILITY IN CAPOEIRA ATHLETES: PILOT STUDY(Ankara Üniversitesi, 2022) Atakan, Muhammed Mustafa; Other; OtherThis study aimed to determine the association of body composition (BC) with leg strength, balance capacity, and drop jump ability in capoeira athletes. A total of 10 male (age: 26.5±2.6 years) and 5 female (age: 25.0±2.9 years) capoeira athletes participated in this study. BC measurement of the participants was performed using dual-energy X-ray absorptiometry. Performance measurements consisted of 30º, 60º, 90º leg strength measurement, anterior-posterior balance, medial-lateral balance capacity measurement, and drop jumps from heights of 20 (DJ20), 40 (DJ40), and 50 cm (DJ50). Reactive strength index (RSI) was calculated as jump height/contact time (mm·ms-1). Statistical results showed that there was no significant association between BC with balance (p > 0.05). Fat-free mass (FFM) was found to be correlated with RSI for DJ20 (r = 0.52; p = 0.049) and DJ40 (r = 0.66; p = 0.01), while there was a negative association between fat mass (FM) with DJ40 (r = -0.65; p = 0.01) and DJ50 (r = -0.59; p = 0.02). In addition, FM was negatively associated with 90º right leg strength (r = -0.59; p = 0.02), 90º left leg strength (r = -0.62; p =0.01), and 60º left leg strength (r = -0.57; p = 0.03), while there was a positive association between FFM and 90º right leg strength (r = 0.59; p = 0.02). As a result, FM and lean mass (LM) exert profound effects on leg strength and drop jump ability, while BC doesn’t seem to affect balance capacity in capoeira athletes, showing that possessing low FM and high LM likely leads to better athletic performance in capoeira athletes.Item BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİ İÇİN ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERLE İLGİLİ MESLEKİ YETERLİK ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI(Ankara Üniversitesi, 2022) Yılmaz, Emine Büşra; Other; OtherBu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin özel gereksinimli öğrencilerin eğitimi ile ilgili yeterliklerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek ve geliştirilen ölçeğin güvenirlik ile geçerlilik çalışmalarını yapmaktır. İlgili literatürde yer alan mevcut ölçek geliştirme aşamaları dikkate alınarak madde havuzu oluşturulmuş, uzman görüşleri alınmış, kapsam geçerliği sağlanmış, deneme ölçeği oluşturulmuş, birinci örneklem grubundan veriler toplanmış, açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmış, ölçek yeniden düzenlendikten sonra ikinci örneklem grubundan veriler toplanmış ve doğrulayıcı faktör analizleri (DFA) yapılmıştır. Araştırmaya, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin farklı yerlerinde çalışan beden eğitimi ve spor öğretmenleri dahil edilmiştir. Araştırma sürecinde iki farklı araştırma grubuyla çalışılmıştır. AFA için 165 (81 kadın, 89 erkek), DFA için 101 (34 kadın, 67 erkek) beden eğitimi ve spor öğretmeninden veriler toplanmıştır. Sonuçlara göre, uyum indeksleri değerlerinin NFI=0.92, NNFI=0.94, GFI=0.94, AGFI=0.87, IFI=0.94, CFI=0.94, RFI=0.91 şeklinde sıralandığı görülmüştür. RMSEA değeri 0.051, SRMR değerinin 0.044, RMR değerinin ise 0.046 olduğu bulunmuştur. Cronbach alfa katsayısı α= 0.97 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuçlara göre Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri için Özel Gereksinimli Öğrencilerle İlgili Mesleki Yeterlik Ölçeği’nin 29 maddelik, tek faktörlü, geçerli ve güvenilir ölçme aracı olarak kullanılması önerilmektedir.Item BEDEN EĞİTİMİ VE SPORA İLİŞKİN TUTUM DİJİTAL OYUN OYNAMA MOTİVASYONUNUN YORDAYICISI MIDIR?(Ankara Üniversitesi, 2022) Demir, Gönül Tekkurşun; Other; OtherAraştırmada beden eğitimi ve spor tutumu ile dijital oyun oynama motivasyonu ilişkisinin, beden eğitimi ve spora ilişkin tutumun dijital oyun oynama motivasyonunun yordayıcısı olup olmadığının ve lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumunun-dijital oyun oynama motivasyonunun cinsiyetine göre farklılaşma durumunun incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel modelin kullanıldığı araştırmaya 340 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu, beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ile dijital oyun oynama motivasyonu ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada pearson moment korelasyon analizi, regresyon ve t testi analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada beden eğitimi ve spora ilişkin tutumu ile dijital oyun oynama motivasyonu arasında negatif yönde yüksek düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca beden eğitimi ve spora ilişkin tutumun dijital oyun oynama motivasyonunu negatif yönde yordadığı, varyansın %25’ini açıkladığı saptanmıştır. Erkeklerin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu, kadınların ise dijital oyun oynama motivasyonunun erkeklere kıyasla anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonunda beden eğitimi ve spora ilişkin tutumun dijital oyun oynama motivasyonunun bir belirleyicisi olduğu, beden eğitimi ve spora tutumdaki artışın dijital oyun oynama motivasyonunu düşürdüğü, erkeklerin beden eğitimi ve spora, kadınların dijital oyunlara yönelimlerinin daha belirgin olduğu sonucuna varılmıştır.Item DÜZENLİ YAPILAN SPOR TIRMANIŞIN ÜST EKSTREMİTE KUVVETİNE ETKİSİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Gürer, Burak; Other; OtherÜst ekstremite kuvvetinin varlığı, spor tırmanışta sporcuları fiziksel, psikolojik ve zihinsel olarak olumlu yönde etkileyebilir. Bu çalışmanın amacı, düzenli yapılan spor tırmanışın, el kavrama, parmak ve kol gibi üst ekstremite kuvvetine olan etkisinin incelenmesidir. Bu araştırmada, kontrol grubu içeren deneysel çalışma şeklinde tasarlanmıştır. Bu kapsamda kontrol grubu sedanter olan 12 kişiden, çalışma grubu ise orta seviyede spor tırmanış becerisine ve en az 2-3 yıllık deneyime sahip 12 spor tırmanış yapan kişiden meydana gelmiştir. Çalışma ve kontrol grubunun araştırma öncesi yaş, boy ve kilo ölçümleri yapılmıştır. Çalışma ve kontrol grubunun üst ekstremite ölçümleri araştırmaya başlamadan önce ve 8 hafta sonunda alınmıştır. Çalışma grubu 8 hafta boyunca düzenli olarak haftada 3 defa ve 2-4 saat aralığında spor tırmanış yapmıştır. Sporcular 17 m yüksekliğe sahip negatif eğimleri de olan tırmanış duvarında uygulama yapmıştır. Tırmanışlar sırasında araştırmacılar kontrol için uygulama alanında hazır bulunmuştur. Parmak kuvveti ölçümü için Jamar marka hidrolik parmak dinamometresi, el kavrama kuvveti için Takei Grip-D marka dijital el dinamometresi kullanılmış ve kol dayanıklılığı için bükülü kol asılma testi yapılmıştır. Verilerin analizinde ve tanımlayıcı bilgilerde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Bu araştırmada, sağ ve sol el kavrama kuvveti, sağ ve sol parmak kuvveti ve kol dayanıklılığında artışlar meydana gelmiş ve istatistiksek olarak anlamlı farklar bulunmuştur. Çalışma grubu ile kontrol grubu ön test ve son test farkları arasında da anlamlı farklar meydana gelmiştir. Sonuçta, düzenli yapılan spor tırmanışın el kavrama kuvveti, parmak kuvveti ve kol dayanıklılığında pozitif yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.Item GENÇ FUTBOLCULARDA DİRENÇ BANDI EGZERSİZLERİNİN BAZI PERFORMANS PARAMETRELERİNE ETKİSİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Mor, Hakkı; Other; OtherBu çalışmanın amacı genç futbolcularda direnç bandı egzersizlerinin bazı performans parametrelerine akut etkisini araştırmaktır. Bu çalışmaya, 15-16 yaş grubu, aktif futbol oynayan antrenmanlı 16 gönüllü erkek futbolcu (yaş: 15,18 ± ,40 yıl; boy uzunluğu: 170,81 ± 7,21 cm; vücut ağırlığı: 59,43 ± 8,61 kg; beden kitle indeksi (BKİ): 20,26 ± 1,60 kg/m2) katılmıştır. Araştırma grubuna art arda olmayan günlerde antrenman öncesi jogging+dinamik germe egzersizleri (DGE) ve jogging+dinamik germe+direnç bandı egzersizlerini (DBE) içeren farklı iki ısınma ve egzersiz protokolü uygulanmıştır. Isınma protokolleri sonrası 3 dakikalık pasif dinlenme periyodunu takiben futbolculara denge testi, reaksiyon zamanı testi, dikey sıçrama ve anaerobik güç testi, Illinois çeviklik testi, 30 m sürat testi ve top hızı ölçümleri gerçekleştirilmiştir. Hata terimlerinin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro-Wilk normallik testi kullanılarak kontrol edilmiştir. Gruplar arası karşılaştırma bağımlı örneklem t-test ile analiz edilmiştir. Ayrıca etki büyüklüğünün hesaplanması için Cohen’s d formülü uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi ve yorumları p<0,05 önem seviyesinde anlamlı kabul edilmiştir. Denge, dikey sıçrama, Illinois çeviklik ve 30 m. sürat testleri sonuçları iki grup arasında karşılaştırıldığında, tüm test sonuçlarında direnç bandı egzersizlerinin performansa olumlu etki ettiği saptanmıştır, bununla birlikte istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar denge, çeviklik ve sürat testleri değerlerinde bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak, direnç bandı egzersizleri sonrası futbolcularda denge, dikey sıçrama, Illinois çeviklik ve 30 m. sürat parametrelerinde performans artışı sağlandığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, antrenör ve sporculara direnç bandı egzersizlerine branşa özgü ısınma protokollerinde yer vermeleri ve futbolcularda yüksek performans sağlamak için antrenman öncesi direnç bandı egzersizlerinin uygulanması önerilmektedir.Item Geri Çekildi: FARKLI BRANŞ SEYİRCİLERİNİN ZORBALIK VE SİBER ZORBALIK DAVRANIŞLARININ BAZI DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Cengiz, Caner; Spor Yöneticiliği; Spor Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı, farklı branş spor seyircilerinin siber zorbalık davranışlarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ayrıca, durum tespiti yapılacağı için çalışma, betimsel niteliktedir. Araştırmanın evrenini, spor seyircileri oluştururken, örneklemini ise rastgele yöntemle seçilmiş ve farklı branşlarda spor seyircisi olan 1029 katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu ve Karaca (2019) tarafından geliştirilen ve “spor seyircilerinin sözel zorbalık, fiziksel zorbalık ve siber zorbalık davranışları ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz, Independent Simple T-testi ve One Way ANOVA testleri kullanılmıştır.”Araştırma sonuçlarına göre, erkek seyircilerin zorbalık ve siber zorbalık düzeyleri kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Branşlara bakıldığında, “futbol seyircilerinin zorbalık ve siber zorbalık düzeylerinin” diğer branşlardan yüksek olduğu görülmüştür. Yaş ilerledikçe, gelir seviyesi arttıkça ve eğitim düzeyi arttıkça zorbalık ve siber zorbalık düzeyinin azaldığı, Taraftar derneği üyesi seyircilerin zorbalık ve siber zorbalık düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca müsabaka izleme şeklinin zorbalık ve siber zorbalık düzeyine etki etmediği sonucuna ulaşılmıştır.Item İÇ ANADOLU BÖLGESİNDEKİ PROFESYONEL FUTBOLCULARIN İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Uyar, Yalçın; Spor Yöneticiliği; Spor Bilimleri FakültesiFutbolun tüm dünyada ilgiyle izlenmesi ve futbolu hayatının bir parçası haline getiren kitleler sayesinde her geçen gün katlanarak artan futbolun ekonomik gücü, futbolcuların astronomik ücretler kazanmasını da beraberinde getirmektedir. Yirmili yaşların başından itibaren yaşıtlarının hayal dahi edemeyeceği gelirlere sahip olan profesyonel futbolcuların işlerinden elde ettikleri doyumun ne düzeyde olduğu, kazandıkları paralar nedeniyle göz ardı edilmiş, pek fazla sorgulanmamıştır. Bu çalışma, İç Anadolu Bölgesindeki profesyonel futbol takımı oyuncularının iş doyum düzeylerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Betimsel araştırma modeline uygun olarak düzenlenen araştırmanın evrenini, 2016-17 sezonunda İç Anadolu Bölgesindeki profesyonel futbol takımlarında yer alan yaklaşık 384 futbolcu oluşturmaktadır. Örneklemini ise ilgili evrende yer alan toplam 158 futbolcu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Balcı (1985) tarafından geliştirilen ve 34 maddeden oluşan iş doyum ölçeği kullanılmıştır. Ölçek uzman görüşleri alınarak çalışma gurubuna uyarlanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde, aritmetik ortalamalar, farklılıkların tespitinde varyans analizi, veri toplama aracının güvenilirliği için ise Cronbach Alpha katsayılarına bakılmıştır. Araştırmada “eğitim durumu, futbol sektöründeki hizmet süresi ve oynadığı mevki” değişkenlerine göre hiçbir alt boyutta anlamlı farka rastlanmazken, “yaş, oynadığı takımdaki hizmet süresi ve bir sezonda oynadığı maç sayısı” değişkenlerine göre anlamlı farklar olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, profesyonel futbolcuların iş doyumlarının demografik değişkenlere göre farklılıklar gösterdiği, profesyonel futbolcuların en yüksek doyumu iş niteliği alt boyutundan, en düşük doyumu ise, mesleğinde gelişme olanakları alt boyutundan sağladıkları görülmüştür.Item INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF BADMINTON BASIC TRAINING PROGRAM APPLIED IN 11-12 YEARS OLD CHILDREN ON MOTOR DEVELOPMENT(Ankara Üniversitesi, 2022) Erol, Saadettin; Other; OtherIn this study, it was aimed to examine the effects of badminton basic training program applied on 11-12 year old children on motor development. Experimental group (EG) mean age was 11.40±.507 years, mean body weight was 38.48±10.10 kg, mean height was 143.26±6.61 cm, Control group (CG) mean age was 11.46± 30 children (13 Female, 17 Male) with a mean body weight of 5.516 years, an average body weight of 34.84±10.05 kg, a mean height of 139.13±6.17 cm and a training age of 2±1.8 years participated voluntarily. Children participating in the study were randomly divided into two groups as control and experimental groups. Different training programs were applied to these two groups. (EG) A 60-minute badminton basic training program was applied for 8 weeks (3 days/week). The control group (CG), on the other hand, only participated in recreational activities without specifying any branch. Pre-test measurements (agility, balance, strength and vertical jump) of both groups were performed before the studies. At the end of 8 weeks, the last test measurements of the groups were taken. Paried Samples T test was used to compare the preliminary and final values of the groups. When the first and last test measurements of the groups were compared between the groups; According to the analysis of the data, a statistically significant difference was observed in the agility test, balance test, strength test and vertical jump test measurement values (p<0.05). As a result; It was observed that the badminton basic training program applied to 11-12 year old children in (EG) was effective on agility, balance, strength and vertical jump performance values (4.785, 2.995, 5.445, -7.651).Item KIŞ SPORLARI İLE İLGİLENEN SPORCULARIN SPORA BAĞLILIK VE YAŞAM DOYUMU ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Polat, Ercan; Other; OtherBu çalışmanın amacı kış sporları yapan sporcuların, spora bağlılık düzeyi ve yaşam doyumu arasındaki karşılaştırmalı ilişkilerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma probleminin çözümünde ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini en az 3 yıl kış sporları ile ilgilenen ve 18 yaş üzeri 255 sporcu oluşturmaktadır. Araştırma verileri 2021 yılı kış sezonunda toplanmıştır. Anketler, kış sporları ile ilgilenen sporculara Erzurum Palandöken Kayak Tesisleri, Erzurum Palandöken Buz Pateni Salonu, Erzurum Buz Hokeyi Salonları ve Erzurum Yakutiye Curling Salonunda yüz yüze anket yolu ile yaptırtılmıştır. Spora bağlılık düzeyine ilişkin veriler “Spora Bağlılık Ölçeği” ile toplanırken yaşam doyumu düzeyine ilişkin veriler “Yaşam Doyumu Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Sonuç olarak milli takım adına yarışmalara katılan sporcuların spora bağlılık seviyelerinin diğer gruplarda yer alan sporculardan daha yüksek olduğu bulurken incelenen branşlar arasında kızak branşı sporcularının spora bağlılık puanlarının diğer branş sporcularından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunların yanı sıra yaşam doyumu ölçeği toplam puanı ile spora bağlılık ölçeği toplam puanı ile zinde olma, adanma ve içselleştirme alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir.Item NON-SPECIFIC CHRONIC LOW BACK PAIN: WHICH EXERCISE?(Ankara Üniversitesi, 2022) Biçer, Bilal; Other; OtherLow back pain, one of the skeletal and muscular system problems, is one of the most common chronic diseases in the world. Chronic low back pain is an important disorder that affects the daily, social, and work-life of individuals. The majority of people experience low back pain at least once in their life. In this sense, it affects both social and economic life. Low back pain can be acute or chronic, depending on the duration of the syndrome. Interventional, medication, rehabilitation, and exercise methods can be used in the treatment of chronic low back pain. In this study, it was investigated which exercise among the exercise models was more effective in the treatment of non-specific chronic low back pain. “Exercise” and “Chronic low back pain” were used as keywords in database searches. As treatment approaches, the effects of Abdominal Hypopressive exercise, Pilates, Yoga, Tai Chi, McKenzie, Gait, Dynamic and Static Stabilization Exercises, Motor Control and Gradual Activity Exercises in patients with low back pain were investigated. It has been determined that all the exercise models investigated reduce non-specific chronic low back pain and positively affect the mental state and quality of life of the patients. The fact remains that, it can be said that Pilates exercises come into prominence more than other exercises in terms of the stated effects.Item ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞI DÜZEYİNİN BAZI FİZİKSEL PARAMETRELERE VE AKADEMİK BAŞARIYA GÖRE İNCELENMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Delebe, Ayhan; Other; OtherÖz: Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyinin bazı fiziksel parametrelere ve akademik başarıya göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel modele göre tasarlanmış olup, betimsel, ilişkisel ve nedensel-karşılaştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmaya 11-14 yaş aralığında yer alan toplam 505 öğrenci (kadın=280 erkek = 225) katılmıştır. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeylerini ölçmek amacıyla, Hazar ve Hazar tarafından geliştirilmiş olan “Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Fiziksel parametrelerde ise; boy kilogram indeksi (BKİ), kardiyovasküler verim, boy ve kilo ölçümleri yapılmış, akademik başarı durumları ise 2019-2020 eğitim-öğretim güz yarıyılı not ortalamaları alınarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik, bağımsız örneklemler için t testi, one-way ANOVA testi, Kruskal Wallıs testi ve korelasyon analizleri yapılmıştır.Araştırma bulgularına göre, katılımcıların %55,6’sı az riskli, %34,5’i riskli, % 8,9’u bağımlı,%1 yüksek düzeyde bağımlı gurupda olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeyinin cinsiyet, yaş, sporcu lisansına sahip olma durumuna göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeyi ile kardiyovasküler motor refleks verimi ve akademik başarı durumu ile negatif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeyi ile BKİ arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak; dijital oyun bağımlılığının çocuklarda akademik başarı durumlarını ve kardiyovasküler verimi düşürdüğü görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Ortaokul, bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı, akademik başarı, fiziksel parametrelerItem SALGIN DÖNEMİNDE SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMLERİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Yılmaz, Aynur; Other; OtherBu araştırmada, salgın döneminde spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan durum çalışması deseni kapsamında yürütülmüştür. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda uzaktan eğitim sürecini deneyimleyen 19 spor bilimleri fakültesi öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; sürecin avantajları ve dezavantajları temaları altında incelenmiştir. Sürecin avantaj olarak deneyimlenmesinde uzaktan eğitimin hem zaman hem de ekonomik boyutta tasarruf sağlaması, derslere kolay ulaşım ve salgın sırasında derslerin devam ettirilmesi gibi faktörlerin rol oynadığı, dezavantaj olarak deneyimlenmesinde ise, uygulamalı bir alanda öğrenim gören katılımcıların uygulama derslerinin uzaktan yapılması ve karşılıklı etkileşim ortamının olmaması gibi faktörlerin rol oynadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, alana özgü bir uzaktan eğitim uygulama kılavuzunun ve ileride salgın ve benzeri durumların tekrar yaşanma ihtimali düşünülerek uygulama derslerinin olumsuz etkilenmemesi için gerekli uzaktan eğitim modellerinin oluşturulması, bu dönemde yapılamayan uygulama dersleri için telafi programlarının fakülteler tarafından planlanması önerilebilir.Item SINIF ÖĞRETMENLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ DERSİ VE OYUN KAVRAMI İLE İLGİLİ ALGILAMALARININ İNCELENMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Çar, Bekir; Other; OtherSınıf öğretmenleri öğrencilik döneminde eğitim-öğretimin temelini atan ve öğrencileri hayata hazırlayan en önemli kişilerdir. Eğitim-öğretim müfredatı içerisinde sınıf öğretmenleri beden eğitimi ve oyun dersiyle öğrencilerin hafta içi her gün 1(bir) saat fiziksel aktivite yapmasını sağlamaktadırlar. Çalışmamız sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersine ve oyun kavramına yönelik algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Balıkesir ili, Bandırma ilçesinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Yapılan çalışmada sınıf öğretmenlerinin “Beden eğitimi ve oyun dersi … gibidir., çünkü …” ve “Oyun …gibidir, çünkü…” ifadelerini tamamlamalarının istendiği metafor formu ile elde edilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çözümlemeler neticesinde beden eğitimi ve oyun dersine yönelik 53, oyun kavramına yönelik 41 metafor üretilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin beden eğitimi ve oyun dersi algılarında kullandıkları metaforlar incelendiğinde; “beklenen ve istenen faktörü”, “kural faktörü”, “sağlık, eğlence ve rahatlık faktörü”, “fiziksel hareketlilik faktörü”, “özgürlük faktörü” ve “temel yaşam faktörü” temalarında kategorilere ayrıldığı görülmüştür. Oyun algılarına yönelik metaforlar incelendiğinde ise; “eğlence faktörü”, “eğitim-öğretim faktörü”, “hayat/temel yaşam faktörü”, “özgürlük faktörü”, “rahatlık faktörü” ve “sağlık faktörü” gibi temalar şeklinde kategorilere ayrıldığı görülmektedir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin hem beden eğitimi ve oyun dersine hem de oyun kavramına yönelik metaforlar incelendiğinde olumlu metaforların türetildiği görülmektedir.Item YETİŞKİN KADINLARIN OBEZ OLMA DURUMLARINA GÖRE FİZİKSEL AKTİVİTE ÖZ-DEĞER TUTUMLARININ İNCELENMESİ(Ankara Üniversitesi, 2022) Gülü, Mehmet; Other; OtherÇalışmanın amacı yetişkin kadınların obez olma durumlarına göre fiziksel aktivite öz-değerler tutumlarının incelenmesidir. Bu çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri çevrimiçi anket kullanılarak toplanmıştır. Yaşları 18-60 arasında değişen 422 gönüllü kadın, araştırmanın grubunu oluşturmuştur. Çalışmanın verileri toplanırken katılımcıların yaş aralığı, eğitim durumu, medeni hal, çalışma durumu, Vücut kitle indeksi (VKİ) ve fiziksel aktiviteye katılım gün sayısı gibi kişisel bilgiler ile Huberty tarafında 2013 yılında geliştirilmiş ve 2019 yılında Yurtçiçek ve Kömürcü ’nün Türkçe ’ye uyarlayıp geçerlilik ve güvenirliğini yaptığı “Kadın Fiziksel Aktivite Öz-Değer Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin normallik dağılımını görmek amacıyla “kolmogorov smirnov” testi uygulanıp ve verilerin normal dağılım aralığında olduğu görülmüştür. Ölçeğin alt boyutlarının standart sapmaları ve ortalamaları alınmış, değişkenler arasındaki farklılığı görmek için T-test ve Anova testi kullanılmıştır. 18-25 yaş aralığında yer alan katılımcıların bilgi öz-değer ve duygusal öz-değer skorları, 26-60 yaş aralığındaki katılımcıların skorlarına göre daha yüksek olarak bulunmuştur. Ancak sosyal öz-değer alt boyutunda 26-35 yaş aralığında yer alan katılımcılar 36-60 ve 18-25 yaş aralığında yer alan katılımcılardan daha yüksek skor aldıkları bulunmuştur. Bekar katılımcıların bilgi öz-değer ve duygusal öz-değer skorları evli katılımcılardan daha yüksek bulunurken sosyal öz-değer skorları arasında farklılık bulunamamıştır. Bilgi öz-değer ve sosyal öz-değer skorları eğitim seviyesi ile birlikte artış gösterirken sosyal öz-değer skorları eğitim durumundan etkilenmemiştir. Fiziksel aktivite yapma oranı arttıkça her üç alt boyutta da öz-değer skorları artmıştır. Fiziksel aktivite ve obezite, kadınların fiziksel aktivite öz-değer skorlarının belirlenmesinde en önemli değişkenler olarak bulunmuştur. Fiziksel aktivitenin yaygınlaştırılması ve obezitenin önlenmesine yönelik programlar geliştirilebilir.