Bilgi Yönetimi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Bilgi Yönetimi by Title
Now showing 1 - 20 of 94
Results Per Page
Sort Options
Item 4. e-BEYAS 2019 Sempozyumu Açış Konuşması(Ankara Üniversitesi, 2019-12-31) Özdemirci, Fahrettin; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi4. e-BEYAS Sempozyumu Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Fahrettin Özdemirci'nin Açış Konuşması, 10.10.2019Item 4. e-BEYAS Sempozyumu 'Yaratıcı Fikirler Poster Sunumları' Etkinliği(Ankara Üniversitesi, 2019-12-31) Çağlayan, Betül; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi4. e-BEYAS 2019 Sempozyumu kapsamında Lisans ve Lisansüstü öğrencilerin katılım sağladığı ‘Yaratıcı Fikirler Poster Sunumları’ Etkinliği kapsamında sunulan posterler.Item 5. e-BEYAS Sempozyumu 10-11 Ekim 2022 Tarihleri Arasında Ankara’da Gerçekleştirilecek(Bilgi Yönetimi, 2022) Yılmaz, Burcu; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiAnkara Üniversitesi ev sahipliğinde, Ankara Üniversitesi Bilgi Yönetim Sistemleri Belgelendirme ve Bilgi Güvenliği Merkezi (BİL-BEM), Ankara Üniversitesi Belge Yönetimi ve Arşiv Sistemi (BEYAS) Koordinatörlüğü, Ankara Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı ve Bilgi Yönetimi Dergisi tarafından düzenlenen e-BEYAS 2022 Sempozyumu TÜRKSAT Bilişim’in katkı ve destekleriyle 10-11 Ekim 2022 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirilecek.Item A Comparative Study of Electronic Information Literacy Levels of Researchers: Instances from the Universities of Kastamonu and Çankırı Karatekin in Turkey(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Bitri, Elsa; Akkaya, Mehmet Ali; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiWith information and communications technologies (ICTs) and scientific developments, not only the nature and environment of information acquisition but also perception, learning and research have been reshaped and new tools, methods, and notions have arisen. With this study it is aimed to determine the electronic information literacy levels of researchers of two universities in Turkey: Kastamonu and Çankırı Karatekin. The study considers the challenges of whether the researchers have received any support from the related library; whether their electronic information literacy activities and skills are sufficient and whether there is any significant difference between the two universities or not. Determination of levels of research oriented information skills will help and enable the infant libraries of these two universities to review and include in their plans and strategies new services and models of information literacy practices. Related literature is reviewed and a structured survey was used as a technique for data collection. The data set of this study based on a descriptive and comparative methods is analyzed with MS Excel program. Findings showed that the electronic information literacy skills and levels of researchers are generally low and that there is no significant difference between the levels of researchers of the two universities. It was concluded that increase in effectiveness of electronic information literacy skills will increase the academic productivity of the researchers.Item Açık Devlet ve Açık Devlet Verisi(Ankara Üniversitesi, 2019-12-31) Yalçınkaya, Bahattin; Other; OtherKitap İncelemesiItem Akademisyenlerin ResearchGate ve Google Scholar Citations Kullanımları: Türkiye’deki Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri Üzerine Bir İnceleme(Ankara Üniversitesi Dil ve tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Işık, Demet; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiAkademik sosyal ağlar bilimsel iletişim sürecinde kendine yer bulan, akademik çalışmaların ve yayınların açık erişim ilkesi doğrultusunda paylaşılmasına ve görünürlüğünün artırılmasına olanak sağlayan, sosyal ağ yapıları ile benzer özellikler taşıyan web siteleridir. 2008 yılında ortaya çıkmaya başlayan akademik sosyal ağlar, araştırmacılar ve akademisyenler tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır. Araştırmalar sonucunda dünyada yaygın olarak kullanıldığı tespit edilen akademik sosyal ağlardan ResearchGate ve akademik profil oluşturmaya izin veren bir platform olan Google Scholar Citations hakkında ayrıntılı bilgilere yer verilen bu çalışmada, Türkiye’deki Bilgi ve Belge Yönetimi alanında çalışan 128 akademisyenin bu ağlardaki profil bilgileri incelenmiştir. Buna göre akademisyenlerin %62,5’inin (n=80) ResearchGate profili ve %72,65’inin (n=93) Google Scholar Citations profili bulunmaktadır. Bu iki ağın ortak göstergeleri olan yayın ve atıf sayısı ile h-indeks değerleri karşılaştırılmıştır. ResearchGate profili bulunan akademisyenlerin ResearchGate’e toplam 1.658 yayın yükledikleri, Google Scholar Citations’a ise 4.071 yayın ekledikleri tespit edilmiştir. Akademisyenlerin ResearchGate’teki yayınlarının toplam atıf sayısı 6.580, Google Scholar Citations’ta ise 22.882’dir. Yayın başına düşen atıf sayısı ResearchGate’te 3,96 iken Google Scholar Citations’ta 5,62’dir. ResearchGate’te akademisyenlerin h-indeks ortalaması 2,83 ve Google Scholar Citations’ta 6,02’dir. ResearchGate atıfları ve Google Scholar Citations atıfları ile her iki platformdaki h-indeks değerleri arasında olumlu yönde anlamlı yüksek düzeyde bir korelasyon tespit edilmiştir. Kapsama alınan platformların Bilgi ve Belge Yönetimi bölümleri akademisyenlerince kullanımlarında üniversitelerine, unvanlarına ve cinsiyetlerine göre farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Ankara Üniversitesi BEYAS Koordinatörü Prof. Dr. Fahrettin ÖZDEMİRCİ İdari Görevlerini Bıraktı(Ankara Üniversitesi, 2020-12-31) Yılmaz, Burcu; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiDergimiz kurucusu ve editörü Prof. Dr. Fahrettin ÖZDEMİRCİ akademik çalışmalarının yanı sıra Ankara Üniversitesi’nde yürüttüğü idari görevlerini kendi isteğiyle bıraktı.Item Ankara Üniversitesi BİL-BEM Yayınları Ücretsiz Olarak Erişime Açıldı(Ankara Üniversitesi, 2020-05-30) Yılmaz, Burcu; Other; OtherHaber- Ankara Üniversitesi BİL-BEM Yayınları Ücretsiz Olarak Erişime AçıldıItem Arşiv Belgelerinin Aranması Üzerine Anlamsal Arama Botu Geliştirilmesi ve Hukuki Terimler Üzerinden Değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi, 2021-06-30) Ertuğrul, Mehmet; Ulusoy, Demet Çelik; Other; OtherArşivlerde tutulan belgeler tarihi öneme sahip olup; hukuki, siyasi, bilimsel, idari vb. nitelikte, maddi ve/veya manevi değeri olan ulusal ve hatta uluslararası niteliği olan veriler içerir. Günümüzde, arşivlerdeki belgeler, geleneksel belge arama zorlukları nedeniyle, dijital ortama aktarılarak, dijital arşiv katalogları, diğer adıyla arşiv yönetim sistemleri, oluşturulmuştur. Dijital kataloglar sayesinde, belgelerin yıpranmadan saklanması ve düzenlenmesi ve istenen bilgilere hızlı erişim için gerekli belgenin bulunması nispeten kolay hale geldi. Ayrıca, gerekli bir belgeyi talep eden diğer kuruluşlarla anında paylaşılabilmesi zaman ve usul ekonomisi sağlamış ve belge yönetimindeki sıkıntıları azaltmıştır. Ancak günümüz dijital kataloglar, Web 2.0 teknolojisi ile geliştirilmiş, sorgu tabanlı çalışan yazılımlardır. Bu tür sistemlerde ihtiyaç duyulan veriyi içeren belgenin taramasında söz dizimsel arama yapılmaktadır. Bu nedenle, ilgili belgenin bulunmasında ıskalamalar olabilmektedir. Özellikle, hukuki kavram içeren belge aramalarında, hem daha çok sayıda tarihsel nitelikli arşiv belgesi bulunması, hem de eski lügatlerin halen kullanılabilmesi nedeniyle, sistemden dönen belge sonuçları daha karmaşık veya ciddi belge ıskalamalarına neden olabilmekte ve bu durum, kullanıcıları ilgili belge bulmada zorlamaktadır. Oysa gelişen yapay zekâ teknolojisi sayesinde, bu katalogları akıllıca işletmek ve mevcut yapısını geliştirmek mümkündür. Anlamsal Web, meta veri depolamayı kolaylaştırarak ve bilgi alma sürecinin kalitesini artıran, anlamsal yetenekler ekleyerek mevcut dijital katalogları güçlendirebilir. Bu makalede, ontoloji ile biçimlendirilmiş olan arşiv belgeleri üzerinde anlamsal arama yapabilen bir yazılım botu sunulmaktadır. Bot, kural tabanlı çalışan anlamsal arama motoru olup, dijital kataloglar üzerinde yapılan veri taramasında kullanıcıların arama kelimelerini girdi kullanır. Bot, ontolojideki tüm kavramları, kavramsal bağları, türemiş kelime özelliği, eş anlamlı özelliği, tekil-çoğul ilişkisi vb. yapıları girdi kelimeler ile tarar ve aramayı zenginleştirir. Değerlendirme sürecinde, eski lügat dahil ederek hukuki terimler üzerinden bot ile çeşitli belge arama çalışmaları yapılmıştır. Daha sonra, söz dizimsel arama yapan başka iki dijital katalog üzerinde aynı terimler belge aramada tekrarlanmıştır, böylece; dönen sistem sonuçları kıyaslanmıştır. Elde edilen sonuçlar umut verici olup, bot ’un mevcut kataloglar üzerinde uygulanabilirliğini, etkililiğini ve verimliliğini göstermektedir.Item “Arşiv Buluşmaları” 13 Şubat’ta Ankara’da Gerçekleştirildi(Ankara Üniversitesi, 2020-06-30) Yılmaz, Burcu; Other; OtherHaber- “Arşiv Buluşmaları” 13 Şubat’ta Ankara’da GerçekleştirildiItem Arşiv kültürü oluşturmak : inceleme yazısı(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Torunlar, Mehmet; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiArşiv iş ve işlemleri yasal mevzuatın öngördüğü bir husustur. Bugüne kadar yanlış veya eksik yapılan, yönetim yapısının ayrılmaz süreci olan arşiv işlerinin bundan sonra daha nitelikli ve sağlıklı yürütülebilmesi için bireyselden toplumsal düzeye arşiv kültürü geliştirilmeli, bu kültürel yapı bireysel, kurumsal ve toplumsal alanda zihinlere ve davranışlara yerleştirilmelidir. Aynı zamanda arşivcilerin de profesyonelleşmesi şarttır. Otuz yılı aşan meslek hayatım boyunca görevli olarak bulunduğum kamu kurum kuruluşlarında hem çalışanlar hem yöneticilerce bir arşiv kültürünün geliştirilmediğini, bunun önemli bir sonucu olarak da arşivciliğin profesyonelleşemediğini gördüm. Bu çerçevede çalışma hayatım süresinde bir arşiv kültürü geliştirmenin nasıl olması gerektiği ile ilgili notlar aldım. Bu makale tuttuğum notlardan ve deneyimlerimden yola çıkılarak yazılmıştır.Item Arşiv ve Arşivcilik: Kuram, Strateji ve Uygulamalar(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Yılmaz, Burcu; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi“Arşiv ve Arşivcilik: Kuram, Strateji ve Uygulamalar” adlı kitap arşivciliğe dair politikaların geliştirilmesi, temel kavramların yerleşmesi, işlemlerin mesleki standartlar ve uygulamalar doğrultusunda yürütülmesi ve arşivciliğin geleceğine yönelik öngörülerde bulunularak stratejiler belirlenmesi konuları üzerinde durmaktadır. Arşivcilik alanında çalışmalar yürütenlere, arşivciler ve akademisyenler ile bu alanda eğitim gören öğrencilere rehber teşkil etmeyi amaçlayan kitap 6 bölümden oluşmaktadır.Item Arşivler ve Yapay Zekâ(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Öztürk, Hasan; Other; OtherBilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve buna bağlı olarak kurumlarda üretilen belge hacminin giderek artması, belgelerin yönetilebilirliğini zorlaştırmıştır. Devasa miktarda arşiv belgelerinin arşivlere intikal etmesi, bu noktada ortaya çıkan yönetim sorunu, teknolojinin kullanımı ile kolaylaşmaktadır. Arşivcilikte teknolojinin sağlamış olduğu yararlara, son dönemlerde kullanımı gittikçe yaygınlaşan yapay zekâ uygulamaları da katkıda bulunmaktadır. Günümüzde ve gelecekte arşivlerde yapay zekânın etkili olarak kullanılmasıyla, farklı değişim ve yeniliklerin ortaya çıkması kaçınılmazdır. Yapay zekâ, arşiv iş ve işlemlerin otonom olarak yürütülmesi, personel değişimine bağlı sorunların ortadan kalkması, arşivlere doğru, hızlı ve kolay bir erişim olmak üzere çeşitli yararlar sağlayacaktır. Bu bağlamda çalışmada, betimleme ve belgesel tarama yöntemleri kullanılarak yapay zekânın arşivcilikteki kullanımlarından örnekler sunularak, mesleki değişim noktasında katacağı yenilik ve gelişmelerden bahsedilmektedir. Aynı zamanda konu ile ilgili yeterli Türkçe literatür bulunmamasından dolayı çalışmanın alanyazınına katkı sağlayacağı öngörülmektedir.Item Arşivlerin Toplumsal Kimliklendirme Rolü ve Pandemi(Ankara Üniversitesi, 2020-12-31) Torunlar, Mehmet; Other; Other11 Kasım 1846 tarihinde kurulan Hazine-i Evrak’ın kuruluş gününe yakın bir tarihte yayınlanan Dergimizin bu sayısının “Editörden” köşesinde, arşivlerin toplumsal kimliklendirmeye etkileri yönünde bir takım tespitlere yer verilmiş ve pandeminin mesleğe etkilerine kısaca değinilerek arşivler konusuna bir kez daha dikkat çekilmesi amaçlanmıştır.Item Azerbaycan’ın Ulusal Bilgi Toplumu Politikasında Kütüphane Kurumuna Yaklaşım ve Bir Model Önerisi(Ankara Üniversitesi, 2021-06-30) Yılmaz, Bülent; Erbaş, Eda Peri; Other; OtherBu çalışmanın temel amacı, Azerbaycan Cumhuriyeti’nin ulusal bilgi toplumu politikasında kütüphane kurumuna yönelik yaklaşımı değerlendirmektir. Bu bağlamda, Azerbaycan’ın ulusal bilgi toplumu politikası ile ilgili politika belgeleri incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Azerbaycan Cumhuriyeti’nde bilgi toplumu oluşturma konusunda önemli adımlar atılmasına karşın ulusal bilgi toplumu politikası geliştirmede kütüphanelerin işlevleri “sınırlı biçimde” dikkate alınmıştır. İlgili politika belgelerinin bazılarında kütüphane kurumu dolaylı olarak ve geleneksel işlevleri ile zayıf bir biçimde, bazı belgelerde ise doğrudan ve güçlü bir biçimde değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda, Azerbaycan’da kütüphane kurumu ile ilişkisi bağlamında bir ulusal bilgi toplumu politikası geliştirmeye katkı sağlayacak önerilerde bulunulmuş ve ulusal bilgi politikası-kütüphane kurumu ilişkisi üzerine geliştirilen bir model önerisi sunulmuştur.Item Bartın İl Halk Kütüphanesindeki Okul Öncesi Dönem Çocuk Kitaplarının Dış Yapı Ölçütleri: Yazım, Dil, Biçim ve İçerik Özelliklerine Göre Değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi, 2019-12-31) Çolaklar, Huriye; Bilgi ve Belge Yönetimi; Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesiİlkokula başlamamış, okuma yazma bilmeyen okul öncesi dönem çocukları, halk kütüphanelerinin en stratejik kullanıcılarıdır. Çünkü bugünün kitap ve kütüphane sevgisi kazanmış okul öncesi dönem çocukları, muhtemelen geleceğin de okuma ve kütüphane kullanma alışkanlığı kazanmış, yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş ve bilgi okuryazarı olan bireyleri olacaktır. Okul öncesi dönem çocukları, henüz okuma yazma becerileri kazanmadığından kitapların fiziksel görünümleri karar vermelerinde etkili olmaktadır. Bu çerçeveden değerlendirildiğinde halk kütüphanelerinin derme geliştirme politikalarında okul öncesi dönem çocuk kitaplarının iç ve dış yapı yeterlilikleri konusunda çok özenli ve dikkatli hareket etmeleri beklenmektedir. Çalışmada, Bartın İl Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümündeki okul öncesi dönem çocuk kitaplarının dış yapı (kitabın boyutu, sayfa sayısı, kâğıdın kalitesi, kapak ve cilt özellikleri, sayfa düzeni, resimler ve harf büyüklükleri vb.) özelliklerine yönelik bir inceleme yapılmıştır. Çocukların kitaplarla arasındaki iletişim bağlarının güçlenmesi için okul öncesi dönem kitaplarının görsel ve içerik özelliklerinin çocukların beğenisini kazanacak ve ilgilerini çekecek yeterlilikte olması dikkat edilmesi gereken önemli bir konudur. Literatürde içyapı ve dış yapı özellikleri olarak tanımlanan bu niteliklerin yeterlilikleri çocukların kitap sevgisi ve okuma alışkanlığı kazanma süreçlerinde önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir kitabın tema ve konusu, planı, kahramanları, dil ve anlatımı kitabın içyapı özelliklerini oluştururken; kitabın boyutu, kâğıdın kalitesi, kapak ve cilt, sayfa sayısı ve düzeni, resimler, harfler ise dış yapı özelliklerini oluşturmaktadır. Bu çalışmada alınan örneklem üzerinden verilerin elde edilmesiyle okul öncesi kitapların dış yapı özellikleri konusunda bir değerlendirme yapılmıştır. Araştırmanın evrenini oluşturan Bartın İl Halk Kütüphanesinde toplam 18.475 çocuk kitabından 2995 adet okul öncesi dönem çocuk kitabı örneklem olarak incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan "Kitap Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Araştırmada okul öncesi çocuk kitaplarının %33,85’inin kare veya dikdörtgen biçimli, %85,8’i okuması kolay ve 30 sayfadan az olduğu belirlenmiştir. Kitapların %85,14’ü renkli resimli, %74,6’sı kuşe kâğıt, %25,4’ü ise mat kâğıt özelliğine sahiptir. Kitapların %87,55’i karton kapaklı, %11,95’i bez ciltli ve sayfaları da %96,83’ü resimli metinli, %1,71’i şekilli-çizimli, %0,23’ü düz metin-sütunludur. Kitapların %1,63’ünde 5 yaş ve üzeri, %0,47’sinde 3 yaş ve üzeri, %0,47’sinde 4 yaş ve üzeri, %0,10’nunda 2 yaş ve üzeri olduğunu belirtilen yaş grubuna ilişkin ibare vardır. Kütüphanenin çocuk koleksiyonu, %37,13’ü çeviri, %12,32’si anonim, %50,55’i ise yerli yazarların kitaplarından oluşur. Çocuk kitaplarının %4,51’i davranış, değerler ve karakter eğitimi, %1,94’ü dünya klasikleri, %1,10’nu TÜBİTAK popüler bilim çocuk vb. serilerden oluşmaktadır. Ayrıca kitapların %7,78’inin el yazılı, %1,07’sinin basılı metin yanında CD, DVD ve video destekli, %0,47’sinin çantalı eğitim setli ve %0,87’si çizim ve boyama özellikli olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın özellikle Türkiye’de halk kütüphanelerinin okul öncesi dönem kitaplarının seçimine yönelik derme geliştirme süreçlerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Item Belediyelerde Dijital Süreklilik Uygulamaları: İstanbul’daki Belediyeler Üzerine Bir İnceleme(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 2022) Saydam, Varol; Şahin, Lale Özdemir; Other; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiBilgi teknolojilerinden gelişimiyle birlikte üretilen uygulamalar, kurumsal bilgi ve belgelere zaman ve mekandan bağımsız erişim imkanı sağlamıştır. Ancak, gerekli politikalar çerçevesinde yürütülmeyen bu değişim, dijital sürekliliği tehdit etmektedir. Bu çalışma, dijital sürekliliğin belediyelerde ne ölçüde benimsendiğini ve uygulandığını incelemekte ve belediyelerin dijital süreklilik konusunda karşılaşabilecekleri riskleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede, dijital süreklilik uygulamaları konusunda belediyelerin farkındalığını araştırılacaktır. Araştırma İstanbul’daki belediyelerle sınırlandırılmıştır. Dijital süreklilik, kurumun faaliyetleri çerçevesinde ihtiyaç duyulduğu sürece dijital bilgiye erişme ve kullanma yeteneğiyle/kapasitesiyle ilgilidir. Bu noktada, kurumların faaliyetleri sırasında ürettikleri dijital belgelerin güvenilir ve öznitelikleri korunmuş halde erişilebilir olması gereklidir. Dijital süreklilik, sadece teknolojiyle değil, kurumun dijital ortamda üretilen belgelerinin yönetimi ile doğru politika ve uygulamaları sağlamasıyla ilgilidir. Bu sayede dijital bilgiler zaman içinde kullanılabilir. Belediyelerde gerçekleştirilen anket çalışmasıyla, belediyelerin dijital süreklilik uygulamalarından ne ölçüde haberdar oldukları ve kurumlarını bu süreçlere ne ölçüde dâhil ettikleri incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, dijital süreklilik farkındalığı olmasına rağmen, bu konudaki uygulamaların bazı alanlarda hala eksik olduğu sonucuna varılmıştır.Item Belge yönetimi disiplinine bibliyometrik bir bakış: eş- kelime analizi üzerinden bir değerlendirme(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Yalçın, Haydar; Mühendislik FakültesiYönetimsel süreçlerin vazgeçilmez bir parçası olan belge yönetimi, yalnızca kurumlarda üretilen belgelere yönelik bir süreç olarak algılanmamalıdır. Her bilim alanında olduğu gibi belge yönetiminin de çağın gereklerine uygun bir şekilde pozisyon alması gerekmektedir. Bu araştırmada belge yönetimi yayınları, dokümanlarda kullanılan anahtar kelimeler üzerinden incelenmiştir. Belge yönetimi alanındaki liteartür artışının %15’lik bir orana ulaştığı tespit edilmiştir. Kavramsal yapı haritasında belge yönetimine yönelik çalışmaların beş ana başlık altında toplanabileceği görülmüştür; “Bilgi Sistemi”, “Bilgi Yönetimi”, Birlikte Çalışabilirlik (Interoperability)”, “Sağlık Bilgi Sistemleri ve Kullanıcı” “Yasal Uyum ve Kurumsal Gereksinimler”. Diğer yandan belge yönetiminin yalnızca kurumların doğal işleyişinin birer kanıtı olarak oluşan belgelerle sınırlı kalmadığı, özellikle hastane bilgi sistemlerinin içerisinde yer alan hasta kayıtlarının da bu bağlamda incelendiği görülmüştür. Bu tespitten yola çıkarak veri yönetiminin belge yönetimi bağlamında sürece dâhil edilmesinin alan araştırmacılarının dikkatine sunulması gerektiği düşünülmektedir. Ulaştığımız kavramsal yapı haritasına göre belge yönetiminin yalnızca üretilen belgelere dair bir süreç olmadığı, bilgi sistemi, veri yönetimi, kullanıcı, yasa ve yönetmeliklere uyumluluk, birlikte çalışabilirlik ve standartlar vb. gibi birçok boyutu tespit edilmiştir. Alanın bilgibilim, kütüphanecilik ve bilgisayar bilimleri ekseninde yer aldığı açıkça görülmektedir.Item Belge/Bilgi Yönetimi Disiplininde Olası Paradigma Değişiklikleri: Yeni Bir Rota Teklifi(Ankara Üniversitesi, 2020-12-31) Torunlar, Mehmet; Other; Otherİnsanın biyolojik yapısının yani beyinleşmesinin bir dış uzantısı olan arşivcilik ve belge/bilgi yönetimi mesleği yenidünya gerçeklikleri içerisinde kendisine farklı rotalar aramaya mecburdur. Elektronikleşen, dijitalleşen dünyada, mesleklerin geleceklerine ilişkin belirsizlikler ve kaygılar da mevcuttur. Arşivcilik ve belge/bilgi yönetimi mesleği açısından da bu yenidünya gerçekliğine karşı verilen tepkinin ne olacağı, mesleğin geleceğinin şekillenip değerliliğini ortaya koyacaktır. Dijitalleşmenin çerçevelendirdiği bu yeni platformlarda mesleki olarak belirlenecek yeni rotalar, yeni iş, işlem, bilgi ve beceri setlerini devreye almayı zorunlu kılıyor. Hayata geçirilecek yenilikler ve anlayışlar, mesleğin etkilenme gücünü belirleyeceği gibi, etkileme ve etkileşim gücünü de belirleyecek, gelecekte kendisine önemli ve değerli bir konuşlanma da getirecektir. Tüm bunların olması için ise mesleki formasyon açısından köklü paradigma (değerler dizini) değişikliğine ihtiyaç vardır. Makale mesleklerin önemi ve değeri üzerinden değil, fonksiyonları ve etkileşimleri açısından yeni değerler dizisine yönelinmesi önermesi çerçevesinde bir zihin egzersizi denemesidir.Item Bilgi Kaynağı ve Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternet Algısı: Kuşaklararası Yaklaşım Farklılığının Karşılaştırılması(Ankara Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi, 2022) Akkaya, Mehmet Ali; Other; Otherİnternet, son çeyrek yüzyılın insanlık üzerinde en yaygın ve etkili araçlarından biridir. Bilişim teknolojisi alanında günümüzde de devam eden gelişmelerin yanı sıra insanlar üzerindeki etkisine cazibe, kolaylık, hız gibi yetkinlikleri de ekleyen internet, her geçen gün hemen her alanda asıl güçlerden biri olma rolünün çizgilerini daha belirgin hale getirmektedir. Bir yandan birey için dünyayı daha erişilebilir, bildik ve yakından takip edilebilir hale getiren internet, diğer yandan da bu mecra üzerinden dünyaya sunulabilecek ürün ve hizmetler açısından sürekli bir arzın ilhamıdır. Bilgi dünyasını da doğrudan etkileyen internetin algılanması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve önemsenmesi noktasında, kuşaklar arasında derin farklılıklar söz konusudur. Öyle ki, günümüzde geldiğimiz noktada söz konusu farklılıkların gözlemlenebilir ayrımlara dönüşmesi için birkaç yıllık yaş farklılıkları dahi belirleyici olabilmektedir. Bu çalışmada; günümüzde toplumda internetin bilgi kaynağı ve/veya bilgiye erişim aracı olarak nasıl değerlendirildiği ve ne düzeyde kıymetli bulunduğunun seçili örneklem grup üzerinden ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin daha değerli ve internete yüklenen anlamın seyrinin nasıl olduğunun görülebilmesi için örneklem grubunun ebeveyn ve çocuklarının karşılaştırmasının yapılabileceği ailelerden seçilmesine dikkat edilmiş, böylelikle konuya ilişkin kuşaklararası yaklaşım farklılığının da gösterilmesi hedeflenmiştir. Çalışmada; “internetle daha küçük yaşta tanışan, bu deneyimi artan ve zenginleşen her kuşak, internet-bilgi eşleştirmesini daha çok yapmakta ve bilgiye erişim için interneti çok daha yoğun bir biçimde kullanmaktadır” önermesinden yola çıkılmıştır. Çalışma kapsamında, İzmir’in merkez ilçelerinde yaşayan, biri ilkokul, diğeri ortaokul ve üstü öğrencisi iki çocukları olan aileler ve çocukları ile görüşülerek, her bireyin internetin bilgi kaynağı ya da bilgiye erişim aracı olarak değerlendirilmesi noktasındaki düşüncelerinin/algılarının serimlenmesine çalışılmıştır. Betimleme yöntemi ve anket tekniği ile yürütülen çalışmada elde edilen bulgular, internetin bilgi kaynağı ve/veya bilgiye erişim aracı olarak görülmesi açısından, kuşaklara bağlı algı farklılıklarının olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma, ortaya koyduğu veriler üzerinden, ilgili her kuşağın kendi değer yargıları açsından internet-bilgi ilişkisine sorgulayıcı yaklaşımlar geliştirmesine aracılık ettiği ölçüde amacına ulaşmış olacaktır.