Türkoloji Dergisi
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Türkoloji Dergisi by Title
Now showing 1 - 20 of 367
Results Per Page
Sort Options
Item A. Adnan saygun’un köroğlu operası ve türk müzik tarihindeki yeri(Ankara Üniversitesi, 2022) GYÖRFFY, Güler Demirova; Other; OtherBu makalenin gayesi, Türk Beşler’inden A. Adnan Saygun’un Köroğlu operasının (Op.52) Türk müzik tarihi içindeki yerini ve önemini araştırmaktır. Saygun’un Köroğlu operası bazı çalışmalarda incelenmiş ise de Türk ve Dünya müzik tarihindeki yerinin irdelenmesi ile müzikal analizi yeterince yapılmamıştır. 23 Mayıs 1973 tarihinde İstanbul’da prömiyeri gerçekleşen eser Saygun’un ustalık dönemi eserlerindendir. Türkiye’de ulusalcılık akımı ile yazılan ve Köroğlu kahramanlık destanını işleyen ilk operadır. Eser aynı zamanda Türkiye’de bestelenen ilk çağdaş milli operalar arasındandır. Saygun bu eseri klasik dönem opera yazım tekniğinden uzak, XX. yüzyılda ortaya çıkan atonal müzik tarzında bestelemiştir. Operada uvertür, arya, ansambl gibi klasik müzik formları yoktur. Eserde romantik dönem, empresyonist akımın izleri vardır. Önceki müzik eserlerinde Türk müziğinin makamlarını kullanan Saygun, bu yaklaşımını Köroğlu epik operasında da sürdürmüştür. Eser 23-25 Mayıs 1973 tarihlerinde iki kez sahnelenmiş ve büyük beğeni kazanmıştır. Kısa bir süre sonra yılın en iyi operası seçilmiştir. Buna karşın, opera Türkiye’de bir daha sahnelenmemiştir. Bu makale, “Köroğlu” operasının bestecinin sanat hayatındaki yerini araştırmaktadır. XX. yüzyıl müzik akımlarıyla bestecinin operası arasındaki ilişkiye eğilmektedir. Epik operanın Türk ve Dünya müzik tarihindeki yerine ve önemine ışık tutmaktadır.Item ABDÜLHAK HÂMİT'ÎN SANATINDA TABÎATIN YERÎPAKLATIR, İsmailItem Adana, Begrek > Beyrek ve Elma kelimelerinin kökeni üzerineSERTKAYA, Osman FikriItem AHMED-İ DÂÎ İLE İLGİLİ YENİ BİLGİLERKORTANTAMER, TuncaItem AHMED-İ DM'NÎN "MUTÂYEBÂT" ADIYLA TANINAN ESERİ ÜZERİNEKORTANTAMER, TuncaItem AHMEDÎ'NÎN CEMŞID Ü HURŞÎD MESNEVISI ÜZERİNEÜNVER, İsmailItem Ahmet Hamdi Tanpınar ve sinizm(Ankara Üniversitesi, 2020) Çıkla, Murat; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiErdemin en yüce mutluluk olduğunu ifade eden Yunanlı filozof Antisthenes (M.Ö. 444-365), insanın kendine yeter duruma gelebilmesi için güzellik, zenginlik, şan ve şöhret gibi unsurlardan kurtulması gerektiğini savunur. Sinizme göre erdemli olmanın yolu, doğaya uygun olan çabaları seçmek ve ona göre davranmaktan geçmektedir. Onlar için erdem, dünya nimetlerinden ve övgüden uzak duruş anlamına gelir. Siniklere göre mutlu olmak için erdem kendi başına yeterlidir ve ondan başka hiçbir şeye ihtiyaç yoktur. Bir sanatkâr olarak Ahmet Hamdi Tanpınar’ın, anlatı ve şiir dünyasında sinizme yönelik bir dikkatin varlığı söz konusudur. Tanpınar, sinizme sadece şiirlerinde, hikâyelerinde ya da romanlarında yer vermekle kalmaz, günlük, mektup ve makalelerinde de sinik unsurlardan bahseder. Tanpınar’ın eserlerindeki sinik özellikler taşıyan karakterler, genellikle yerleşik düzene karşı bir yaşam biçimini tercih etmiş, yarı meczup, yarı derviş tabiatlı, pejmürde kılık-kıyafetli insanlardır. Onlar hayata, toplumsal kurallara, kültürel öğelere alaycı bir yaklaşımda bulunurlar. Makalemizin amacı, Tanpınar’ın eserlerindeki sinizme yönelik dikkatleri tespit edip, göstermektir.Item AHMET MİDHAT EFENDİNİN JÖN TÜRK ADLI ROMANIKARACA, AlâattinItem Ahmet Mithat Efendi’nin Felâtun Bey ile Râkım Efendi romanında islâm epistemolojisine mutlak bağlılık ve batı algısı(Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, 2021) Eyan, Bilginç; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiFelâtun Bey ile Râkım Efendi romanı, Ahmet Mithat Efendi’nin kendi döneminde Türk romanının temel problemlerinden biri olan Doğu-Batı sorunsalı doğrultusunda fikirlerini yansıtmak adına yazdığı eserlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ahmet Mithat Efendi, bu eserinde ideal olanı yansıtırken temel zemine İslam epistemolojisinin mutlaklığını ve geleneğe bağlılığı oturtmuştur. Bir terkip arayışından ziyade var olan epistemolojik değerlerin kesin biçimde muhafaza edilmesiyle ideal olana kavuşulacağını göstermeye çalışan yazar, bu durumun Batı karşısında da olumlu bir sonuç doğuracağı fikrini okuyucusuna sunar. Bu doğrultuda Ahmet Mithat Efendi’nin, Batı’yı temsilen romana Ziklas ailesi ile Josephino’yu ve hatta Batı’nın madde çukuruna saplanmış yönünü temsilen de Polini’yi yerleştirdiğini söylemek mümkündür. Yazar, bu kurgu neticesinde geleneğe ve İslâm epistemolojisine bağlılık ile yanlış Batılılaşmanın doğurduğu sonuçları Batılı kişilerce de değerlendirir ve bu durum romanda farklı perspektif üzerinden şekillenen bir Batı algısı da oluşturur. Bu çalışmada Ahmet Mithat Efendi’nin, ideal tip Râkım Efendi ve Ötekileşen tip Felâtun Bey’i İslam epistemolojisine bağlılık üzerinden kullanım şekli ve bu bağlılığın Batılılarca değerlendiriliş biçimi gösterilmeye çalışılmıştır.Item Ali Ayçil’in şiir dünyası: kendini arayan adam(Ankara Üniversitesi, 2020) Değirmenci, Hakan; Dil ve Tarih-Coğrafya FakültesiAli Ayçil, Türk şirinde 1990 sonrası görülmeye başlamış, ancak son yirmi yılda adından sıkça bahsettirmeyi başarmış yeni kuşak şairlerden birisidir. Edebiyatın başka türlerinde de eserler veren Ayçil, hikâye ve denemeleriyle de dikkatleri çekmektedir. Sanatsal anlamda edebi faaliyetlerinin yanında ülkenin önemli dergilerinden birinin başında olması bakımından, idareci vasfıyla da, edebiyatın tam merkezinde bulunmaktadır. Yani Ali Ayçil, öncelikle bir şair, düz yazı türündeki başarılı yazılarıyla bir yazar, bir sanat yönetmeni ve başarılı bir televizyon programcısıdır. Bunlara ilaveten aldığı eğitime istinaden eski bir muallim ve bir müverrihtir. Üç şiir kitabı olan Ayçil, başlangıçta hem hece hem serbest vezinle şiirler yazmış daha sonra tamamen serbest şiirler kaleme almıştır. Şiirlerinde varlık, arayış, aşk, tabiat ve yalnızlık gibi insanoğlunun temel ilgilerini ve meselelerini ele almış, bunları kendine has bir üslûbla dile getirmiştir. Çalışmamızda öncelikle bir temel olması bakımından şairin hayatı, şiir kitapları ve sanat anlayışı hakkında giriş mahiyetinde bilgiler verilecek, ardından anlamsal olarak derinliğe ulaşabilmek amacıyla şiirlerden örneklerle tema ve içerik konusuna eğilinerek Ayçil’in şiir evreni ortaya konmaya çalışılacaktır.Item ALTAY TÜRKLERİNDE KIYAMET ANLAYIŞIÇAĞATAY, SaadetItem ANADOLU AĞIZLARINDA *ha (*ka) ZAMİRİNİN TÜREVLERİYAVUZARSLAN, Paşa